Støbning af egestolper i beton

Jeg skal sætte et hegn op, mellem 150-160 cm høj, omkring en gårhave. Der ligger et støbt beton-fundament, hvor hegnet skal være, og vi har forsøgt at fjerne det uden held.

Har bestilt en mand til at komme og bore huller (120 mm Ø), hvor jeg vil støbe egestolper i. Er udemærket klar over, at det ikke er optimalt at støbe i beton, men vi kan ikke fjerne fundamentet.

Har nogen erfaring med, hvor langt ned vi skal bore hullerne, så hegnet står solidt?


PJT
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Få stoppet "din mand", og så køb dig en SDS bore hammer med et 25-50mm bor. Alternativ lej en igennem et byggemarked eller relvant firma der gør i dette.

Så borer du x antal stolpe fødder i med korrekt afstand, og så efter-limer/støber du alle stolpe-fødderne.

Så kan du skifte træværk når tiden kræver det, men har et stabilt fundament (hele beton-pladen).


 

Mange tak for respons. 

Men, med stolpefødder vil hegnet ikke stå stabilt. De går ikke langt nok op på træet til, at de bliver skruet på betrykkende måde. Det er et lige hegn uden "sidestykker" til at stabilisere. 

I den den ene ende, skal det skrues ind i en væg, og derefter er det 10 meter langt. Og hegnet kommer til, at få vestenvind ind lige på. Så derfor skal det være meget stabilt. 

Som jeg ser det, er den eneste måde at bore huller til stolper og støbe dem i.



PJT

Med mindre du vil skifte dine stolper inden for ganske få år, så skal du som minimum bore hele vejen i gennem betonen og ned i jorden.
årsag?
Ved at bore et "halvt hul" og så stikke en stolpe i og fylde beton i, har du skabt en blomstervase hvor vand vil samles uden mulighed for at slippe væk, og det giver råd i dine stolper...

Hvis du ikke mener at du vil tage tyren ved hornene og bore hele vejen igennem så overvej at bruge metalstolper i stedet for.
Træ og beton er ikke forligelige produkter, og her taber træet altid !
Og når du taler om stabilitet, så lad mig lige forklare dig at der er noget der hedder vægtstangsprincippet.
Det går i al sin enkelhed ud på at hvis du graver en stolpe på 2 meter,  20cm ned, så kan du vælte den ved at læne dig op af den... graver du stolpen ned så der kun stikker 20 cm op, så vil du ikke kunne vælte den med en gummiged.
Det jeg prøver at sige er, at hvid du tror at en stolpe bliver stabil af at blive sat i feks 20 cm beton "spand" og stadig rage 2 meter op, så vil du blive morderligt skuffet, for du skal bruge en meget stor klump beton før du udlignet vægtstangsprincippet.... og så kunne du ligeså godt grave din stolpe ned (og selvfølgelig købe en længere stolpe)...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mener også at jernrør(som stolper) her må være den rigtige løsning.

Det med stabiliteten er netop min pointe, ved at stolpe føderne sidder fast i det store beton lag. Så har hegnet hele det store beton lag til at holde sig stabilt.

Så skal du bare have stolpefødder der går 50cm op ad træ-stolpen.

Hvis du ikke vil dét, så vil jeg bakke de andre op, at det burde være stål-rør. Galvaniserede eller syrefaste (sidstnævnte koster knaster af kaliber).


 

Annonce

Du kunne jo også bruge betonstolper, hvis du ikke bryder dig om jernrør.

Der findes forskellige stolpefødder til at skrue fast på beton, som også burde give sidestabilitet.

STOLPEFOD VARMGALVANISERET 71X71X150 MM - NSH

Billedresultat for stolpefod


Vi prøver igen, i morgen --

Den slags her dur i hver fald ikke, de knækker i svejsningen ved kraftig blæst.

Træ og beton er en rærlig blanding.

Det du har gang i, med at støbe stolper ned i beton holder højst en sæson.

Når træet suger vand, udvider det sig og sprænger betonen. Pyramiderne blev bygget på den måde. Og derefter kommer frostsprængningerne.

Det er en 100% no-go.



Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis