Kan ekstern luft til brændeovn trækkes under gulvet - uden at lave kuldebro?

Jeg har placeret min højeffektive brændeovn midt i stuen hvor skorstenen og er. Jeg vil gerne lade den trække ekstern forbrændingsluft og det er ikke muligt at trække ned i gennem skorstenen. 

Jeg har en fin mulighed for at trække det under det massive trægulv og ud under en terressedør. I så fald i et slags flexibelt rør der kan trykkes sammen så det kun er 4 cm højt. Det er hvad der er af plads mellem betonen og undersiden af gulvet. Gulvet lægges først efter installation af brændeovnen. Ekstern luftIndtaget på ovnen er ø 12,5. Der er ca. 3 meter fra ovn til terressedør. 

Spørgsmål:

Hvilken type rør kan gøre det? - jeg tænker måske et Flex ventilationsrør, plastik med spiraltråd? 

Får jeg et problem med at der står kold luft ind under gulvet når jeg ikke fyrer, og derved får en kold stribe gulv? Det er jo en direkte åbning mellem udenfor og undersiden af mit gulv - som i øvrigt  bliver opvarmet af gulvvarme i betonen. 

Har man i så fald også dette problem ved ventilationspassager i øvrigt, som fx emhætte? 

Har nogen erfaring udi den slags.. 

Vh kristoffer


Kristoffer
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er noget juks du er ude i. Du skulle helt klart have dit friskluftrør lagt helt ned under dit betongulv. 

Begynde at klemme en fleksslange, så den kan være i en 4 cm spalte er ikke godt, der bliver ikke megen gennemgang, og der bliver stor modstand. Hvis du endelig vil have luft "under gulvet", så skal du have fremstillet en kanal, gerne i galvaniseret plade. Det er noget et ventilationsfirma kan hjælpe med. Og ja, du får "en kold stribe gulv".

Jeg ville nok foreslå at trække er "friskluftrør" evt. ved siden af din skorsten.


Søren O

Der er en grund til at øvnen har en ø125 studs. Der er ikke meget sug i ovnen og dermed skal tryktabet være lavt. At presse det sammen til 40 mm giver alt for stor modstand. 

Din tilluftskanal skal ligge under betongulv og være brandsikkert isoleret. Flex giver alt for stor modstand. Plast er noget lort - så kan du få ulmende brand under gulv. 

Der findes præisolerede ventilationsrør til formålet: Lindab SRI





 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis