Udskiftning af døre med irriterende, ældre mål

Jeg står i en lidt dum situation vedr. vores 70'er-hus' døre. Kort fortalt vil vi gerne have skiftet af de eksisterende døre ud med nogle døre med glas (sprossedøre - helst 12 glasruder ala Swedoor SP12). De eksisterende døre er dog henholdsvis 83,5 og 73,5 cm i dørplademål. (ikke 82,5 og 72,5). Derudover er de eksisterende døre 3,5 cm. tykke og ikke 4 som SP12 og lign. nyere døre. Endeligt, så er der strømudtag og kontakter i gerigterne, der ikke umiddelbart er så nemme at flytte ud i væggen.

At udvide karmen så tykkelsen er 4cm med en overfræser og et skarpt stemmejern er en mulighed, men er der andre gode bud på hvordan jeg kan finde en god, pæn og lovlig løsning ? 


Mange tak for ethvert input!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Phipe

Undskyld mig, men jeg kan ikke rigtig se dit problem, da dine gamle døre har et større mål end de nye?

Hvis jeg forstår dig rigtig, så vil du, alt andet lige, få lidt mere mellemrum mellem karm og mur, hvilket ikke er et større problem - Det kommer måske til at kræve en bredder døregerigt.

Du køber en ny karm til den dør, som du gerne vil have, og så skulle dine spekulationer vedrørende din dørtykkelse være løst?

Hvad er hulmålet på den sweddoorcdør, som du ønsker?  Og hvad er dit hulmål i muråbningen, når du har fjernet din gamle dør og karm?

Hulmålet i muråbningen skal i højde og breddemål være større end udvendig karmmål.

Håber at det gav lidt mening, ellers lad os høre hvor stor hulmålet er i muråbningen.

Nedenstående finder du en monteringsvejledning:

http://www.swedoor.dk/media/196861/...rm_low.pdf

Jeg håber, at det var svar nok, ellers må du lige uddybe din tråd.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Jeg tror problemet er at han ikke ønsker at skifte karmen, fordi han så også skal pille ved stikkontakterne i de nuværende karme (og som vel sagtens ikke må sættes op i en ny karm, men i stedet skal flyttes til dåser ved siden af etc.).

Jeg ville nok overveje i stedet at sætte glas i de nuværende døre. Hvis det er celledøre (vel typisk fra 70'erne) kan man vel sætte glas i dem. Altså fjerne de nuværende frontplader også bygge en struktur op mellem de nuværende lister, så sluttes der af med plexiglas holdt fast af nogle profillister. Jeg vil tro at det endda er nemmere at få pænt end løsningen med at fræse ud i de nuværende karme.


Ask

Jeg har lige været samme tur igennem i vores Johan Christensen hus fra 1972. Her var de indvendige døre 73,5 cm bredde og højden kun 200cm, hvor nye døre er 204cm høje. Stikkontakter og afbrydere var ligeledes monteret i gerrigterne. 

Vi nedtog de gamle døre + karme. Forhøjede murhullerne til 210cm. Er nye døre på 72,5cm + Karmsæt passer fint ind i bredden. På med nye gerigter og nye Fuga stikkontakter og afbrydere i de nye gerigter. Det er lovligt, eftersom huset er "født" med disse i gerigterne. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Angående afbrydere og stikkontakter kan de bare flyttes over i evt. nye gerigter. Hvis det drejer sig om smal minitangent så flyttes rammerne bare over i de nye gerigter, det er ikke nødvendigt at skifte til minitangent.


fase

Tak for jeres indlæg.

@Askholme ramte hovedet på sømmet omkring gerigterne. Jeg har fra både en elektriker og en tømrer (som jeg rent faktisk stoler nok på til ikke at tro, at de kun udtaler sig for pengenes skyld) fået at vide, at skiftede jeg karme og gerigter, måtte jeg ikke placere strømmen heri derefter. @Wezio kan selvfølgelig have fået det modsatte at vide, eller have anden dokumentation - for det er selvfølgelig det jeg helst vil.

@AJohansen, tak for dit indlæg, men det er som sagt udskiftning af gerigt der er min bekymring. Vil nødigt stå med en "ulovlig installation" såfremt vi skal sælge huset.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis