Olietætner

Hej folkens.
Jeg har en gammel sag af en RAV4, der på sine ældre dage er blevet lidt olietørstig. Hun har gået over 300000km, og er ikke arbejdet værd med at lokalisere utætte pakninger for derefter at udskifte dem.
Jeg har flere ganger overvejet olie-tætner produkter, der kan fåes hos thansen, biltema og lign. Dog har jeg altid forkastet ideen, da træerne sjældent gror op i himlen. For nylig faldt jeg så over følgende video, hvor en anerkendt mekaniker på youtube anbefaler produktet:
https://www.youtube.com/watch?v=HTT0sejhoOQ

Jeg ville i den forbindelse høre, om nogle af jer har haft held med et tilsvarende produkt?


På forhånd tak!


Søren
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Drypper den eller brænder den olien af?


Morten

Måske begge dele, men den drypper i hvert fald også. Jeg er klar over, det ikke vil hjælpe, hvis den brænder det af.

Når jeg i perioder ikke kører ret meget, virker det også som om, den mister omtrent lige så meget som i perioder, hvor jeg kører meget, hvilket vel indikerer, at størstedelen af olieforbruget skyldes utætheder. 


Søren

Prøv at ligge et stykke rent pap eller lignende under bilen, så kan du hurtig se om det er en udvendig utæthed.

Drypper den meget olie, så rens motoren helt ren, så du kan se hvor olien kommer ud, måske det bare er bundkaret der skal spændes efter, eller lignende.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Jens tak for svar.
Som jeg allerede har nævnt, er der slet ingen tvivl om, hvorvidt der er tale om en udvendig utæthed, og jeg er klar over, hvordan man fikser problemet. Det var sådan set slet ikke det, der var spørgsmålet.
Jeg vil hellere løbende hælde en smule olie på fremfor at skulle ofre tiden på at fikse pakninger i en nærmest værdiløs bil.

Spørgsmålet var om nogle af jer havde erfaringer med olietætner-produkter.


Søren

Jeg har aldrig set et "vidundermiddel" der kan tætne en defekt simmering. 

Min mekker forstand siger mig også det ikke kan lade sig gøre.

Derfor er konklusionen at den/de eneste der vinder noget på/med et sådanne "vidundermiddel" er fabrikant og sælger.   

Men du er hjertens velkommen til at afprøve om min konklusion er korrekt.    



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Du kan jo også altid prøve at hælde noget tykkere olie på, når du alligevel skal toppe den op i tide og utide.


Morten

Det vil jeg ikke anbefale, det er trods alt hvad jeg vil betegne en "moderne bil". Og viskositeten kan have stor indflydelse på olietryksaktiverede systemer såsom variable knaster mv. Det er ikke noget man bare lige gør, som med biler fra gamle dage, hvor alt den teknologi ikke var eksisterende.

Jeg ville i hvert fald lige undersøge hvordan VVT systemet aktiveres på sådan en rav, inden der hældes anden olie i. Vi skulle nødigt have at der går endnu mere rav i den  


Elektronikteknikeren

Mit formodning er egentlig den samme som din, Leif. Da 'vidundermidlerne' ikke koster alverden, er det eneste, der afholder mig fra at afprøve det, at jeg har hørt om folk, som decideret hævder, at det over tid ligefrem ødelægger pakninger, fordi de bliver stenhårde. Har også læst om folk, der påstår, at man kan risikere at stoppe oliekanaler o.lign. til.


Søren

Hej Gregeren. Det er ikke den motor, der sidder i en RAV4 og har faktisk haft held med at reducere oliespildet netop ved at skifte til en tykkere olie.
Min er også en 1. generations fra '95. VVT'en blev først implementeret i S-seriemotorerne i '98, hvilket vil sige, at det tidligst er 2. generations RAV4'erne fra efter 2000, der kan have VVT
Om de har det, kan jeg ikke svare på.



Søren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis