Renovere gammel hoveddør

Hej!

Jeg har købet et hus med en ældre hoveddør, som jeg overvejer, om jeg skal skifte eller gør noget for at sætte i stand. Jeg vil allerhelst beholde døren, hvis det kan gøres med et godt resultat uden træk. Det kræver dog to ting: 

Døren skal tætnes!

Lige nu er døren godt utæt, så skal have lukket dørsprækken, og så skal der tætnes mellem dørplade og karm. Problemet med det sidste er, at dørpladen ikke er helt plan længere. I øverste hjørne modsat hængselsiden ligger døren ikke helt plan med karmen, men gaber vel med en 4 mm. En 2 meter retskinne bekræfter, at døren har slået sig noget...

Der er fals i karmen, hvor man måske kunne montere noget tætning. Men muligvis fordi der ikke har været plads til en tætningsliste i falsen (tror døren er fra 55, og der brugte man vel givetvis ikke den slags), er der i stedet sømmet en liste på karmen, som døren lukker op imod. Her er der så monteret tætningsbånd. Den metode tiltaler mig, fordi en ny liste vel kan bøjes, så den følger døren i stedet for karmen. Som vist i videoen her:

https://www.youtube.com/watch?v=x7t37BeiXgo

Er der nogen, der har erfaring med metoden og ved, om jeg kan opnå et tæt og holdbart resultat på den måde? 

Gamle termoruder i sideparti skal skiftes

Døren har et sideparti med blyindfattede, farvede termoruder. Jeg er faktisk i tvivl, om den kan være født med dem - for er ikke helt sikker på, om det er husets oprindelige dør.. Men jeg tror det, og i så fald er termoruderne nok eftermonteret en gang i 70'erne, hvor der også blev sat nye vinduer med termoruder i de oprindelige karme.

Anyway, jeg vil have klart glas i stedet, da det farvede glas stjæler enormt meget lys fra min nordvestvendte entre. Jeg har set, at sider som fx glas-direkt.dk kan levere energiruder til formålet for samlet pris på noget, der ligner 400-500 kr. + levering. Det virker enormt billigt, synes jeg. De skulle komme fra et firma, der hedder Scanglas.

Er der nogen, der har erfaring med kvaliteten af ruder fra denne eller lignende sider? Eller evt. kan anbefale en bestemt producent? Jeg kunne selvfølgelig også opsøge en glaremester. Har aldrig skiftet sådan en rude før, men det virker rimelig medgørligt, og hvis det vitterligt kan gøres for 1000 kr. eller lignende, så er jeg virkelig fristet til at give det en chance..


Håber, at nogle af jer kan hjælpe med lidt erfaring. Vil jo nødig poste penge i en ny hoveddør, hvis den gamle stadig kan reddes trods skævhed..


Bh. 


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan også undersøge om det er muligt at tilpasse døren, så du kan montere en trepunktslås


Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis