Hdsit
Nå det var da godt den kom til at køre, og du har naturligvis konstateret at den kører den rigtige vej ?
Det har jo nok været lidt fugt, der har været skyld i dine problemer, der skal ikke så meget til hvis en dråbe sidder det forkerte sted.
Det er altså ikke nok at låne et Fluke mutimeter, man skal også vide hvordan man bruger det. F.eks. skriver du at du måler 0, men ikke noget om hvad der er nul af.
I øvrigt er sådan et multimeter ikke egnet til at måle afledning. der skal du bruge en isolationstester, eller i daglig tale kaldet en "megger" som måler ved en højere DC spænding (50-1000 volt) alt efter hvad man vil teste.
Og til Steensen:
Steensen skrev den 07-10-2017 19:00:49
Selvom din sikringsgruppe er på 16A, så har du jo mere end én gruppe der bliver trukket over dit HPFI, og disse er som regel kun bygget til 35A, måske 50A, dem der er i "normale" husstande.
Men det første jeg vil gøre i din situation, er at koble kompressoren fra kraftstikket, lade den stå i 24-72 timer og tørre, og så forsøge igen. Tripper den stadigvæk HPFI, så frem med et multimeter, og så skal der måles modstand på kryds og tværs:
OBS: Før du måler skal kompressoren stå i mindst 30 minutter uden at have været tilsluttet strøm, da fasekompenserings kondensatoren skal aflades før målingerne aht. stød.
1) Mål i stikket mellem: PE-L1, PE-L2, PE-L3
Er der nogen af dem der måler lavere end 2 Mega Ohm, skal du igang med at finde fejlen i lednings nettet, før start/stop kontaktor/pressostat.
2) Er der mere end 2-5 Mega Ohm når du måler i kraft stikket, så skal du måle på kompressor motoren, igen mellem stel og terminaler.
3) Måler du lavere end 2 Mega Ohm mellem stel og terminalerne i el-motoren, så skal du have fjernet stjerne/trekant pladerne fra terminalerne, for at finde ud af om det er en af faserne, eller hele el-motoren der er ballademageren.
Vend tilbage med resultaterne af målingerne, når du er kommet hertil.
En" fasekompenserings kondensator". Sådan en har vi vist stadig tilgode at se på en 3 faset motor. I øvrigt mener du nok en drifts eller/og start kondensator til en 1 faset motor. Mht. drifts kondensator kan jeg godt love at der ikke vil være spænding på, når motoren er stoppet idet den er forbundet til motorviklingen med begge poler. Start kondensatorer kan der måske være spænding på; men der kan man jo så lige kortslutte den, så er den ged barberet.
Ang. måling af afledning: Se højere oppe i svaret.
Mvh.