Kompressor slår HPFI relæ

Har netop afhentet en brugt Reno 620/150 kompressor - med en 5,5 hk motor. Den blev selvfølgelig startet ude hos sælger, og kørte helt fint. På traileren og hjem og tilslutte den.

Har på samme kraftudtag kørt brændekløver og en anden 4 hk kompressor. - uden problemer

Der er monteret et CE-stik med 4 ledninger - L1, L2, L3 og jord. Der er monteret - hvad jeg tror er et motorværn - en boks med en on/off knap - indeni er der en skrue der kan instilles til en ampereværdi - og den står på en af den faste værdier på 8,3A - den er placeret før pressostaten.

Når jeg tænder for maskinen slår HPFI-relæet fra - ikke den automatiske 16A c-type automatsikring, som sidder på gruppen, og der er ikke andet der kører på gruppen. Motoren når lige at køre 3-5 cm, inden HPFI'en slår fra - (motoren kører den rigtige vej).

Jeg har prøvet at tage jord fra i ce-stikket - desværre med samme resultat. 

Jeg har gennemgået alle ledninger i motorværn, pressostat og på motorens tilslutning og efterpændt - og alt så ok ud. Sælger vaskede kompressoren inden, og jeg kunne se at der er trængt lidt vand ind i alle 3 steder. Der var lidt vand i bunden af dækslerne.

Kan dette vand/fugt evt. være årsagen - er jo nok blevet rystet noget rundt derinde under køreturen.

Eller er der noget andet jeg skal ud i?

Har netop afhentet en brugt Reno 620/150... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Fasekompensering på en 5.5 hk 3x 400 volt motor ??

Det er da vist ikke almindeligt ?


Vi prøver igen, i morgen --

Steensen, der skal altså tre kondensatorer til fasekompensering af en trefaset motor, så den glemmer vi lige. En cos pfi på 0,6 på en trefaset 5,5 HK motor har jeg svært ved at tro. Jeg ved godt at cos phi er opgivet ved fuldlast, så måske den er lidt mindre ved tomgang.


fase

Ja så blev tråden lidt afsporet, hvilket jeg må tage et delvist medansvar for. Men Steensen lufter ordet "fasekompensering". Tidligere krævedes boliger ikke fasekompenseret; men allerede i 2014.....måske tidligere forsvandt den undtagelse fra Fællesregulativet.

Det hedder således nu:


DEL D
UDFØRELSE AF FASEKOMPENSERING

27. Generelt

  1. 27.1  I installationer med faseforskydning skal effektfaktoren (≈cos )være mellem 0,9 induktiv og 1,0 regnet som middelværdi målt over en 1/4 time.

  2. 27.2  Ved direkte indkobling af kondensatorbatteriet dimensioneres dette efter cos phi målt som middelværdi over 1/4 time under den maksimale kVA-belastning.


Mit gæt er at det bliver svært at finde en alm. boliginstallation der overholder kravet i stk, 27.1, medmindre der er direkte elvarme, og der måles i frostvejr.

Så måske skal vi snart allesammen ud og købe kondensatorer,    eller hvad mener de kloge herinde.

I øvrigt en sjov vending:

regnet som middelværdi målt over en 1/4 time.

De fleste ville vel idag skrive 15 minutter; men det har måske noget med at gøre at El handles i kilowatt timer. 

Mvh.

Ib





"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis