Ingen varme i radiatorer

Hej..


Jeg håber der lige er nogen herinde der kan guide mig lidt igennem for at få liv i mine radiatorer igen..


Jeg har lidt problemer med at få varme på mine radiatorer og jeg har prøvet de gængse ting som at udlufte og massere palen i pakdåsen, jeg synes dog ikke rigtig jeg har den store held med det.. Jeg kan ikke høre der kommer noget flow selvom jeg får palen trukket helt ud..


Jeg har så bestilt nye pakdåser hjem til alle mine radiatorer da jeg tvivler på de nogensinde er blevet skiftet..


Men så går mit spørgsmål om der er andet jeg kan/bør skifte når jeg nu alligevel skiller dem ad..


Hvad med evt den her 6-kantede forskruning som pakdåsen bliver skruet i..?

På forhånd tak.. :)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du kontrolleret at du har tryk nok/korrekt tryk på dit central varme anlæg?

Er cirkulations pumpen aktiv/funktionel endnu?

Køre fyret, så VVB til centralvarmen er varmet op?


 

Mine ventiler er ikke helt de samme som dine, men med det in mente, så har jeg samme problem hvert eneste år efter sommeren og jeg kan så godt som aldrig få liv i mine radiatorer ved at massere stiften i pakdåsen. Det er heller ikke den det lukker op og i for vandet. Den trykker bare på ventilen som sidder inde bag ved. Min metode, som har virket i snart 10 år, er at tage en lille fastnøgle og skrue pakdåsen af. Så kan jeg komme til at trykke direkte på ventilen med en syl som jeg har filet rund i enden. Efter lidt masseren går ventilen løs og man kan skrue pakdåsen og termostaten på igen.

@Steensen det fangede jeg ikke meget af det der.. men kunne selvfølgelig også være jeg skulle have noteret at jeg har fjernvarme, så jeg tænker ikke rigtig jeg er herre over nogle af disse ting..

@DanP

Kunne godt være jeg bare skulle prøve at massere selve ventilen på alle radiatorer når jeg nu skifter pakdåserne..


Det synes jeg du skulle prøve. Det hjælper heller ikke at skifte pakdåsen, hvis ventilen stadig sidder fast. Den pointe synes at være tabt i indtil flere YT videoer om hvordan man får varme på efter sommeren. Det kan godt ske at det drypper lidt, men ikke noget dramatisk.

Nej det kan der jo være noget om.. Ja den har de da lige glemt at nævne på de forskellige videoer.. jeg har en enkelt radiator den er helt gal med.. Når jeg har pakdåsen ude af den og trykker på selve ventilen pisser det ud med vand.. men alligevel kan jeg ikke få varme på radiatoren.. eneste måde jeg får den varm på er ved at lukke 10 liter vand ud gennem udluftningsskruen..

På den radiator er der så ingen låsering på palen i pakdåsen men om det har noget sige ved jeg ikke..

Annonce

Det virkede først for mig, når jeg tog en spidstang, fjernede pakdåsen, og motionerede ventilen direkte, og lidt tålmodighed og vand, så virkede det. 

Nu har du bestilt pakdåser--fred være med det, jeg ville forsøge at få noget af det fedt, der er inden i dåsen, og så fylde det i de gamle dåser.

Forbliver den radiator, som skal have al det vand tappet af for at blive varm- varm? - (eller er det bare at tisse i bukserne?)


There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Synes umiddelbart ventilen fjedrer som den skal i den radiator der umiddelbart virker defekt.. og i forhold til når jeg tapper den for vand så er det præcis som at tisse i bukserne.. Den er kold igen efter en lille times tid selvom termostaten står på fuld hammer og værelset er koldt..

Hvis du undlader at montere termostaten skal ventilen stå fuldt åben. Hvis der ikke kommer vand igennem, så er ventilen groet fast i den lukkede stilling. Hvis du har fået løsnet ventilen således, at den lille tap fjedrer tilbage, når du trykker den ind, så må ventilen være defekt.

Jeg synes umiddelbart jeg har prøvet alle de ting.. og synes at det jeg kan komme til på ventilen fjedrer som de skal.. Det virker vel bare mærkeligt at jeg kan presse vand igennem ved hjælp af udluftningsskruen..

Huset er fra '81 og tvivler på at der er skiftet noget på radiatorerne siden.. men spørgsmålet er så hvis ventilen er defekt kan jeg så få en ny med samme dimensioner så den bare nemt kan skiftes uden at skulle lave om på rørene..?

Tag en tang, og træk den stift ud, og du skal kunne høre en susen fra radiatoren. Jeg tror (og jeg er bestemt ikke blikkenslager), at det du gør, når du lufter ud, simpelt hen er, at du tager vand baglæns ind i radiatoren??

Og selvfølgelig er der ikke sket den store udvikling på dette område i 40 år, så du kan få en erstatning magen til den oprindeligt monterede ventil, fsv. angår rørene, måske du ikke længere kan få noget, som passer til termostaten. Men lige inden du ringer til en vvs'er, så fat dog en tang, og træk stiften ud-ad-----


There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis