Spørgsmål ang. gasfyr og radiatorer

Hej,

Jeg er ny når det kommer til brug af gasfyr, og jeg har et lille spørgsmål, som måske er et dumt et af slagsen, men jeg håber I bærer over med mig.

Hvis man har nogle radiatorer slukket i huset, mens andre er tændt, vil man så ende med at bruge mindre m3 gas, end hvis alle var tændt? Eller vil man ende med at bruge samme mængde m3 gas uanset, hvor mange radiatorer, der er tændt?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har nogle aflukkede rum, f.eks. gæsteværelser, hvor du holder opvarmningen nede, så ville det give en besparelse. 

Men hvis du bare slukker en radiator i stuen og lader en anden radiator tage arbejdet så bliver det nok det samme - bare med dårligere komfort


Morten

Der er minimalt til forskel i forbruget, om du kører med en elelr flere radiatorer i samme rum.

Er vi ude i ala matador, hvor de lukker spisestuen af, for at spare på varmen, så Ja, så sparer du energi, ved at isolere et/flere rum fra de opvarmede.


Men det er en (MEGET) gammel skrøne, at man sparer energi ved at bruge 1 radiator fuld power, med de andre slukket, og der er intet hold i den. Tvært imod får du en ringere afkøling af dit retur vand, og dermed en ringere virkningsgrad på dit gas-fyr, og dermed et større forbrug på gas-fyret, end hvis du havde haft flere radiatorer til at køre på lav last, og fuld afkøling af vandet.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis