Hvilken tegl er dette?


Hejsa allesammen.

Er der nogen her der kan fortælle hvilken type tegl det her er? Vi har et gammelt tag som ikke er i den bedste stand mere og vi vil muligvis prøve og ligge nyt næste år, men indtil videre må vi klare og med det gamle :)

Jeg har ikke den store mulighed for at rive nogle tegl af da de er understrøget og da jeg ikke har prøvet det før tør jeg ikke.

Vi havde en stor regnskyl for et par dage siden og det "skyllede" nærmest et par tegl løse, så de må skiftes.

Det skal lige siges at jeg har haft 3 tegl af for 2 uger siden som blev muret på igen, men vi kiggede om ikke der var typeskilt eller skrift på teglene, men der står intet på dem :/

Mange tak på forhånd

Med venlig hilsen

Theis



Theis
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner traditionelle dybe, håndstrøgne danske vingesten til understrygning, som dem man anvendte for 100 år siden. (Moderne vingesten har ikke det samme smukke, dybe tværsnitsprofil). Hvilket teglværk, de stammer fra, er ikke til at sige. Hvis du skal udskifte sten, må du nok regne med at finde dem brugt. Prøv at kontakte Raadvad-Centeret eller Hverringe; de kan sikkert henvise dig til en forhandler.

På hvilken baggrund vurderer du, at taget er nedslidt i en sådan grad, at hele taget skal skiftes? Det har kraftig patina og begroning, javel, men er det decideret utæt? Er tagstenene gennemtærede eller knækkede? Du skal selvfølgelig sikre dig at taget er tæt, så der ikke opstår alvorlige problemer. Men kunne man forestille sig, at man foretog en nænsom afrensning og en tilsvarende nænsom istandsættelse? Hvis det er muligt, vil det nok være den bedste løsning.

Her er lidt nyttig information fra Slots- og Kulturstyrelsen: https://slks.dk/fileadmin/user_uplo...getegl.pdf

Sad og tænkte noget lignende. Taget er ikke slidt op bare fordi det er grønt. Nu er jeg bestemt ikke tagekspert, meen mon ikke det kunne være værd at stikken finger i jorden og overveje om afrensning med algemiddel og reparation kunne være en option. Det er altså en dyr fornøjelse, at få skiftet tag, men det er nok gået op for dig ;-) Min mor har et 50 år gammelt tag der også er (knapt så) grønt. Tagmanden anbefalede at lade det ligge og få repareret det, frem for at skifte det hele. Det kostede 25.000 mod de 200.000 de ville koste at skifte det. Hvor længe reparationerne så holder skal jeg ikke kloge mig med, med det er allerede 5 år siden. Der er stadig løse understrygninger, men det lækker tilsyneladende ikke.

Nogle tegl bliver flere hundrede år før de er færdige.

Med undtgelse af billede 3 hvad jeg formoder er enden af taget ser dit tag da ud til at være i glimrende stand.


Tusind tak for jeres svar.

Grunden til jeg jeg snakker om og udskifte det er fordi mørtlen mange steder er skyllet væk, nogle plader er revnet og skotrenden har det heller ikke godt, samt mange små utætheder, men tror i første omgang jeg vil prøve og følge jeres råd og lappe på det og se om ikke jeg kan få det til og fungere for vi ved alle at et nyt tag heller ikke er billigt.

Jeg er heller ikke tagmang, men det er alligevel rart og hører andres mening, så siger endnu engang tak for hjælpen :-)




Theis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis