Hvad er reaktiv effekt (kvar)

Det er måske lidt voldsomt at lægge det ind under belysning, men det var det nærmest jeg kunne komme 😁

Mit spørgsmål går på hvad der skal forstås ved reaktiv effekt, ved vores byforsyning.

Den kører sammen med en generator der også har en reaktiv effekt, der forstår jeg det ved at det er en strøm der cirkulerer inden i generatoren som er med til at magnetiseret den.

Men hvad skal der forstås ved reaktiv effekt på byforsyning?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Reaktiv effekt, som kun optræder ved vekselspænding, er den effekt, der bruges til magnetisering af spoler i motorer og andre former for spoler i vekselstrømskredsløb. En almindelig elmåler måler kun kW, altså U*I*cos til vinklen mellem strøm og spænding. Cos phi beregnes som P(kW) / S(kVA), og ud fra det kan kVar beregnes som sin phi * S. Forklaringen er lidt længere, så dette er den korte udgave.


fase

Meget kort  Reaktiv effekt... også kaldet skineffekten , på grund af faseforskydning ( fra spoler) er strømmen  forskudt fra spændingen , så når der er strøm så er der ingen spænding , alt efter hvor stor faseforskydningen er , kompenseres med kondasatorer i fx lysarmaturer 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis