Levetid på genopladelige batterier

Jeg kan undre mig over hvor længe forskellige genopladelige batterier holder.
Jeg bruger størrelse AA i mit spejlreflex kamera, og har en 8-10 stykker. De fleste af mærket Varta på 2600mAh.
Jeg har en plastikholder hvor de opbevares i. Jeg oplader dem og sætter dem i holderen. Men når jeg så skal bruge dem, så er der som regel kun 2 ud af 4 "streger" på mit kamera,  hvilket indikere at de kun er halvt opladet, men laderen siger at de er fuldt opladede...
Jeg tænkte at det måske var laderen, så jeg købte en ny, men resultatet er det samme.
Så tænkte jeg at det var batterierne der var trætte og købte 4stk nye Duracell 2500mAh. De holder lidt længere når de bare ligger, men taber alligevel "pusten" af bare at ligge i æsken.

Er batterier virkeligt så dårlige at de ikke kan opbevares gennem længere tid (flere uger), uden at tabe "pusten" selv om de ikke bliver brugt, ensige sidder i kameraet, men ligger i en boks?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg kan undre mig over hvor længe forskellige... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der må da være noget galt her , jeg bruger masser af genopladelige batterier , i alt lige fra røgalarmer vejrstationer ,  fjernkontrol (TV DVD musikanlæg 2 varmepumper) elure osv , og uden problemer , i røgalarmer holder de (9V) mere end 1 år og i back up strøm til vejrstationer (1.2 V) mere end 6-7 mdr, jeg genopfrisker selv om det ikke er nødvindigt når vi skifter sommer/vintertid,

Kontroller spændingen når batteriet skulle være fuldt opladet  , det skulle gerne ligge på ca 1.4- 1,45 V , på et godt batteri , hvis det kun er 1.2 - 1.25 V så er batteriet færdigt og burde kasseres...


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 06-10-2017 12:27:58

Kontroller spændingen når batteriet skulle være fuldt opladet  , det skulle gerne ligge på ca 1.4- 1,45 V , på et godt batteri , hvis det kun er 1.2 - 1.25 V så er batteriet færdigt og burde kasseres...

På mine Duracell batterier står der 1,2V  så de kan vel ikke blive ladet højere?
Men det ændrer vel ikke på "afladningen" ved opbevaring uden at de bliver brugt?


Jeg har svært ved at vurdere hvor længe de holder i kameraet, da der jo er stor forskel på hvor meget eller hvor lidt jeg bruger kameraet og til hvad (der er jo forskel på at tage billeder med eller uden blitz eller små video sekvenser)

Men jeg kunne da nok finde voltmeteret frem og prøve at måle på dem...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 06-10-2017 13:26:36

På mine Duracell batterier står der 1,2V  så de kan vel ikke blive ladet højere?
Men det ændrer vel ikke på "afladningen" ved opbevaring uden at de bliver brugt?


Jeg har svært ved at vurdere hvor længe de holder i kameraet, da der jo er stor forskel på hvor meget eller hvor lidt jeg bruger kameraet og til hvad (der er jo forskel på at tage billeder med eller uden blitz eller små video sekvenser)

Men jeg kunne da nok finde voltmeteret frem og prøve at måle på dem...

 Nej, du kan ikke få dem højere op i spænding. I givet fald du forsøger, brænder du cellerne af.

Det er det samme for store (bil/lastbil) genopladelige batterier. du kan have 2 næsten identiske batterier, hvor det ene er "fuldt opladet" ved 12,6V, mens det andet skal helt op på 14,4V for fuld ladning.
I begges tilfælde, hvis de bliver ladet til bare 0,2V højere, så mister cellerne 40-80% af deres kapacitet.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis