Radiator eller varmepumpe til kælder?

Der skal på sigt en varmekilde i kælderen, da planen er, at den skal bruges til mere end bare opbevaring. Det skal derfor være opvarmet og udluftet i forhold til både fugt og radon.
Jeg har 110kvm fordelt på to store rum (38kvm og 16kvm), samt bryggers/vaskerum og nogle mindre rum samt gangareal. Der er en konstant temperatur i kælderen på omkring 17 grader.

De to store rum skal gerne bruges til ophold. Biograf, aktiviteter m.m. samt et ekstra værelse på de 16kvm. Der er radiator i det største af rummene, men det er eneste varmekilde i kælderen.

Der er ikke etableret udluftning, udover at vi har sløjfet døren fra stueplan til kælderen, så der er åbent hele tiden.

Det vil være relativt nemt at trække et varmerør fra fyrrum til det ekstra værelse og på den måde få en varmekilde derind.

MEN, når nu jeg både vil have varme i kælderen og effektiv udluftning, så der skabes et bedre indeklima. Hvad er så bedste løsning?
Og kan nogen komme med et bud på årligt forbrug ved en luft/luft varmpumpe?
Hvor placeres den mest hensigtsmæssigt? Og hvordan sikrer jeg, at luften varmes/udskiftes i hele kælderen? Skal der trækkes rør fra rum til rum eller kan den fint klare det ved en åben dør?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En luft til luft varmepumpe henter ikke luft udefra , men opvarmer  kælderluften , så et godt ventilationssystem er nødvindigt , så det er nok bedst med en radiator på det bestående varmesystem.

Beboelse i kældre er jo forbudt , da det er meget usundt at opholde sig i længdere tid .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det troede jeg faktisk, at den gjorde. Men det kan jeg godt se, nu hvor jeg læser beskrivelse af funktionen igen. Den bruger bare udeluften som en slags drivmiddel til at varme indeluften op og cirkulere den rundt igen?

Men så er jeg ude i Genvex o.lign. hvis jeg vil have ventileret fugt og radon ud af kælderen samtidig med at den varmes op?

Er godt klar over problemerne med kælder som beboelse - netop derfor vil jeg have etableret varme og ventilation.

Alternativt kunne du montere et par Bosch Vent 2000 D.


Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis