Legionærer i varmtvandsanlægget?


For år tilbage, var det meget op i tiden, at mange hoteller fedtede med temperaturen på brugsvandet. Når så samtidig man ved, at vandet kan stå i længere tid i de omfattende varmtvandsinstallationer, er det jo ikke underligt, at der kunne udvikles legionellabakterier. Det var så ikke alle gæster, der overlevede et forfriskende bad. Jeg mistede selv en bekendt, der blot var knapt 40 år gl. på den konto. :-(

Vi har lige fået installeret varmepumpe, luft/vand, og den opererer med en temperatur på mellem 50 og undertiden 60 grader. Det er ikke noget der fryder mig, men angiveligt skulle det være sikkert nok. Jeg har ellers altid brugt, med jævne mellemrum at køre det varme vand op til 70-80 grader, som jeg også gør i campingvognen.

Men døden skal jo også have en årsag!

I moderne vandinstallationer, har man rør direkte til hvert tappested, som medfører at sjældent benyttede tappesteder ikke skylles så jævnligt som i ældre anlæg.
Det må jo være et udbredt "problem" mange steder. Hvad med de mange, der f.eks. har et gæstebadeværelse og andre tappesteder, der kun bruges sporadisk. Der står det varme vand jo lumrer i måske uger i rørene. Er der nogen, der har kendskab til, at det kan medføre kvaler?
Jeg jager Hustru, hun er så let til fods i modsætning til mig, rundt og tappe vand af varmtvandshanerne med jævne mellemrum, men måske er det overflødigt?

Med venlig hilsen
ktm

 

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det korte svar må blive, at det finder du først ud af når det er for sent hvis hustruen indstiller ...................    

Herunder skal du huske på at der skal tappes i så lang tid at hele røret bliver gennemvarmet til over den temperatur der slår "kræene" ihjel, i hvor lang tid omtalte temperatur skal erholdes har jeg endnu ikke kunne læse mig til !!!



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er jo netop problemet, at man kan ikke rigtig finde noget seriøst omkring dette issue, og har man først fået disse legionærere ind i kroppen, kan det jo for så vidt også være ligegyldigt med de indhøstede erfaringer.   


Med venlig hilsen
ktm

 

Hej. 

Har søgt lidt på emnet. Og der er mange modstridende oplysninger. Seruminstituttet siger over 50gr så dør de, men advarer alligevel mod blinde tappesteder, som du beskriver. Kan bare ikke forstå at de døde legionærer vågner op igen. Andre steder siger 60gr så er de døde men samme advarsel mod blinde tappesteder. Men ellers er det jo sådan at du sansynligvis får dem med når du drikker et glas koldt vand. Men de er først farlige når der er rigtig mange af dem og de skal ned i lungerne så giver de lungebetændelse. Hvis man er gammel og svagelig, er man ikke det så mærker man nok ikke til det. Da jeg fik pillefyr læste jeg lidt om det og fik den anbefaling at 55gr så dør de og udfældningen af kalk er minimal i vvb. Hvis man tapper så meget vand af som at der står i den blinde rørende så er de mange vel væk og det der kommer fra vvb er vel fri for dem i første omgang.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

I takt med at de mindre lokale vandværker lukker, bliver forsyningslinjerne også længere, og det bliver ikke bedre af at folk er blevet flinke til at spare på vandet. Med andre ord så er der mere stillestående vand i de store forsyningsrør end tidligere, som bæsterne kan formere sig i, især i plastrør. 

Hvis vi er på hotel (især syd på hvor solfanger er meget brugt), sommerhus mv. lader vi altid det varme vand løbe ind til det "skoldhedt" nogle minutter inden vi går i bad.    

Det er ikke de lange forsyningsledninger fra vandværket der giver problemer med "ligionærer". Der er så meget kontrol med vandforsyningen i dag, så det skulle der være styr på. Vandværkerne skal jævnligt tage vandprøver "ude på ledningsnettet", så hvis du selv er i tvivl, kan du jo bede din vandforsyning om næste gang at tage prøven hos dig.


Søren O
Annonce

Det var da en trist artikel at læse, idet hele vores vandinstallation lige netop er lavet i plastrør!   

Så er der stadig en god grund til at fortsætte med at kører VVB op i temp. med jævne mellemrum.


Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har i min faglige uddannelse som maskinmester (og ansvarlig for alt teknik til et lille samfund ombord på det skib jeg er ombord på, her iblandt vand-kvaliteten), at det varme vand skal holdes mellem 55° og 60°C. 50°C er nok til at begrænse legionella, men da man skal have temperaturen i rør m.m. op OVER 50°, er det en fordel at have højere drift temperatur på vandet i VVB, da der så er mere energi "til overs" til at skolde de varme vandrør  under vejs ud til tappe-stederne.

Grunden til man skal holde sig under 60°C er kalk (primært kalium og calcium) udfældningen, der starter ved ca. 62°C, og derfor har man lavet "safe margin" ned til 60°.

Skal du i dit hjem ud i at forsøge på at "hel-gardere" dig, så skal du igang med en ret omfattende installation, der omfatter ikke mindre end UV-bestråling, aktiv kul, sand og mekanisk filtrering, der alle sammen resulterer i større energi-forbrug, og kun er "nødvendige" i tilfælde hvor "skaden er sket" i vand-forsyningen, hvilket er MEGET sjældent i det Danske vandforsynings anlæg.


 

Det er også på den måde, jeg behandlede varmtvandssystemet på, da jeg havde mit pillefyr. Nu med varmepumpen er jeg jo sat uden for indflydelse, men har fået at vide, at det selv hæver temperaturen i VVB til 60 med visse mellemrum. Men så mangler rørene jo at blive skyllet igennem med varmt vand.

Jeg vil høre leverandøren, om det er muligt at udvide den tid VVB er under ophedning.

NÅ, men livet er farlig at leve, og der er så galt en del der dør af det.

Har man kolesteroler, så dør man af det

Har man forhøjet blodtryk, så dør man af det

Hvis man ikke løber en lang tur hver dag, så dør man af det

Sidder man længe ved sin computer, så dør man af det

Kører man i sin bil uden sikkerhedssele, så dør man af det

Kører man for stærkt på en øde motorvej, så dør man af det

Tager man ind på Nørrebro, er der en overhængende fare for at dø af det

Spiser man mad, der smager godt, så dør man af det.

Drikker man vin, så dør man garanteret af det

Har man det varmt i sit hus, så dør hele Verden af det,

osv hvad der ellers er på mode.

Jeg satser sgu på, at jeg holder nok 5-10 år yderligere alligevel. :-)


Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM - Livet er farligt.. man dør af det ;-)  Lev livet mens du kan - spis, drik, løb, sov, eller lad være, hvis du føler for det.... så har du da fået noget ud af livet ;-) (vær god ved dig, mens du har dig :-) )

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis