Audi A5, 2.0 TFSI fra 2010 drikker motorolie

Kære LDS´er,


Er mgt ked af det...


Købte en Audi A5, 2.0 TFSI fra 2010 en en privat for 1 mdr. siden. Havde forinden vist den til min mekaniker, som anbefalede at udskifte tætningsringe ved motoren, da den lækkende olie i motorrummet. Det er nu udskiftet.


For et par uger siden begyndte den at vise mangel på olie. Der er ingen oliepind, men kun visning i instrumentbrættet. Jeg påfyldte en liter olie på og det drak den over 5-6oo km. Jeg viste bilen til mekanikeren og han mente, at der er generelt har været design med de her motorer og at olien kommer ud med udstødningen. Derfor er begge udstødningsrør også lidt tilsodet. Der e ringen tegn på oliespild i motorrummet eller nedendunder.


Jeg har læst om disse fejl http://www.a5oc.com/forums/a5-general-q/90849-2-0-tfsi-oil.html , hvor mangeunde de 3 års garanti fik udskiftet (stempler), ringe og plejlstænger.. Men mek siger at det er en MEGET stor operation. DEt ville han ikke anbefale og heller ikke rode sig ud i...:-(




kh. hilsen Mr. GDS 0
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er desværre den risiko man løber, når man køber bil hos privat, hvor modellen er kendt for at have problem med olieforbrug. Den skal være fra 2. kvt. 2011, før problemet er løst fra fabrikkens side.

Der er masser af beskrivelse om problemet på vagcars.dk , bl.a. denne :

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=107625


Den eneste måde du kan kræve noget kompensation af en privat sælger er hvis du kan bevise at han har fortiet at han vidste at den var defekt ved salget.  Det kan du typisk kun, hvis han har haft bilen på værkstedet inden salget for at få undersøgt problemet om olieforbrug og der foreligger en faktura på det.

Du kan prøve at kontakte det værksted som iflg. servicebogen har serviceret bilen og spørge om du kan få et print af hvad der er lavet på bilen. Sig at du er en nysgerrig ny ejer eller at servicebogen mangler. Nævn ikke at der er problemer med bilen.



Ja, udskiftning af stempler og plejlstænger er en større omgang med motoren ud og komplet adskillelse af motor.

Er det et lille værksted med en enkelt eller to mand, så forstår jeg godt at han ikke kan finde tid til det, men ellers er det da en lækker opgave at komme i gang med.

Hvis jeg husker rigtigt så er den en ~ 50.000 kr. opgave, så værkstederne burde egentlig stå i kø for at få den.

Hvis du ikke er til autoriseret, så kan du evt. lægge den ud på autobutler, så får du flere bud på opgaven.

Hvad vil det koste  at få en ny motor i den?

Er det den rigtige motorolie du har på ? Nogle biler er ret kræsne med olien.

Det lyder lidt som om den ikke brugte olie den første tid du havde den.

Så har du skiftet olie så tjek lige det er det rigtige, og ikke fra Biltema ol.


Vi prøver igen, i morgen --

Min tidligere A4 2.0 TFSI var også ret tørstig på olien. Jeg gad ikke bruge 50k på at få det lavet, så jeg købte Castrol olie (Castrol EDGE VW Longlife 3) i tyskland til en god pris, og fyldte på når det var nødvendigt.

Det var dem her jeg bestilte fra, har ikke tjekket priser men den gang var det ca ½ pris inkl porto, i forhold til det billigste i DK.

https://www.mapodo.de/ 

MogensR skrev den 05-10-2017 11:24:22

Ja, udskiftning af stempler og plejlstænger er en større omgang med motoren ud og komplet adskillelse af motor.

Er det et lille værksted med en enkelt eller to mand, så forstår jeg godt at han ikke kan finde tid til det, men ellers er det da en lækker opgave at komme i gang med.

Hvis jeg husker rigtigt så er den en ~ 50.000 kr. opgave, så værkstederne burde egentlig stå i kø for at få den.

Hvis du ikke er til autoriseret, så kan du evt. lægge den ud på autobutler, så får du flere bud på opgaven.

 Mogens: Tror desværre jeg bliver nødt til at få autoriseret Audi til det. De har mere viden, tættere kontakt til Audi og giver 2 års garanti.



kh. hilsen Mr. GDS 0
je_ns skrev den 05-10-2017 17:35:50

Er det den rigtige motorolie du har på ? Nogle biler er ret kræsne med olien.

Det lyder lidt som om den ikke brugte olie den første tid du havde den.

Så har du skiftet olie så tjek lige det er det rigtige, og ikke fra Biltema ol.

 Oprindelige lig havde den dyr LongLife olie. Fra nu af efterfylder jeg med billig olie 5w30, da den jo alligevel brænder den op...



kh. hilsen Mr. GDS 0
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis