Opsætning af profilbrædder mellem bjælker på 'ulige' bagstopper

Jeg skal sætte profilbrædder op mellem bjælker i et rum. Alt er gjort klar, og 1 meter er målt op som foreløbig slutning. Spørgsmålet opstår ved begyndelsen - endestykkerne er 'rustikke', og der er cirka 2cm forskel mellem højre-venstre side. Hvordan finder jeg 'hældningen' på endestykket, så første rustikbræt kan skæres skråt, og hvordan begynder jeg med monteringen? Skal første bræt skæres til først og resten monteres efter som normalt, eller er der en anden metode?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vil være sikker, så skær alle dine brædder op så de er lidt for lange - et par mm. for lange er nok. Derefter lægger du dem ud på f.eks. dit gulv som de skal sættes op på dit loft. Nu kan du så strege op efter en skinne ved blot at måle ud fra enderne - hvis altså dine bjælker ligger lige.

Sørg nu for at stregen kommer på den rigtige side, så dine profilbrædder kommer til at sidde rigtigt.


Søren O

Tak for svar - så har jeg ikke tegnet billedet godt nok op.

Brædderne kommer rigtigt nok til at sidde med begge ender op til en bjælke. De er ikke helt lige, men den del har jeg styr på. Det er enderne på rækkerne, jeg mener. Jeg er helt inde i den dybe konstruktion af huset, hvor der ligger en mindre bjælke på tværs af rummet under de langsliggende bjælker. Fra den tværliggende bjælke var der et slip op til gulvbrædderne på 1. sal. Der er nu isoleret og lagt dampspær ind, og jeg har selv lavet nogle 'paneler' for at lukke af for åbningen/dampspærrene.

Grundet naturen i hele den konstruktion - og at det er et hus fra 1900 - er der ikke mange lige stykker træ, når man når så langt ind, og derfor er panelerne også skæve. Det må de gerne være, men spørgsmålet er så, hvordan jeg får notsiden af rustikbrædderne sat nogenlunde vinkelret, så den ikke følger den allerede skæve vinkel fra panelet, som begynder rækken af brædder. 

Skal rustikbrættet skæres til fra begyndelsen, eller er det lettere at lave en toe-in og rette op på den skæve vinkel over en meter ved at lade brættet trække skævt i en dalende størrelse vinkel?

... Eller er min tilgang til det helt skæv?  

Dit indlæg skulle lige ind og vende igen, Søren. Bjælkerne er ikke så lige, at de kan stå som en rettesnor for brædderne.

Jeg ville tilskære første og sidste rustikbrædt, således at alle brædderne kommer til at sidde vinkelret.


Søren O

Ok, jeg arbejder videre med den tanke. Jeg har lige nu kun en vinkel til at slå en lige streg ud fra for at finde hældningen på snittet på første bræt. Hvad bruger man ellers til at måle hældning med på det plan? Skal man ud i et laservaterpas kombineret med vinklen?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis