Isolering, omregning af lambda og tykkelse

Sidder og kigger lidt på materialer til efter/ekstra isolering af 100m2 loft og ville omregne hvor meget tykkere isolering man skal bruge for at få samme isoleringsevne, hvis man vælger en billigere kvalitet. Knauf ecobatt 37 er f.eks. meget billigere end ecobatt 34, men det skal så også være tykkere for at isolere tilsvarende. 

Min intuition siger mig at man nok* skal dele 0,037 W/mK med 0,034 W/mK for at beregne hvor meget tykkere den billige ecobatt 37 skal være for at give samme isolering som ecobatt 34. Altså:

0,037 / 0,034 = 1,09 gange tykkere. F.eks. 1,09 x 95mm = 104mm, så hvis man vælger 120mm ecobatt 37 er det bedre end 95 ecobatt 34?

Er det rigtigt?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Isover, Rockwool, Kingspan - de har allesammen u-værdiberegner på nettet.  

Tak til jer begge :-)

Det er faktisk ikke U-værdien jeg er ude efter. Det er isolansen R.

Rm   varmeisolansen
s       lagets tykkelse
λ       lagets varmeledningsevne
[m²·K/W]
[m]
[W/(m·K)]


Altså hvor meget tykkere (S) isoleringen skal være for at få samme isolans (R), hvis λ er 0,037 istedet for 0,034.

Ud af det kan jeg se at min første indskydelse var rigtig. Hvis man isolerer med λ=0,037 frem for 0,034 skal isoleringen være 0,037/0,034=1,09 gange tykkere for at få samme isolans. Det er altså billigere at isolere med det billige ecobatt 37, hvis man har plads til det. Er pladsen begrænset kan man sikkert have glæde af den dyrere ecobatt 34.

Sidder og regner lidt på hvor meget isolering jeg skal proppe ned under mit nye gulv og får ikke de samme værdier som producenten af de flamingoplader jeg planlægger at bruge.
De opgiver at en tykkelse på 280 mm med en plade med λ=0,033 giver en U-værdi på 0,10 W/m²·K
Men når jeg smider tallen ind i formelen får jeg en U-værdi på 0,12 W/m²·K
Hvad mangler jeg i formelen?  Tror det er overgangsisolansen mellem de forskellige lag, men hvordan finder jeg den?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis