Fugt i kælder

Jeg er ejer af et ældre hus fra 1941 med fuld kælder, efter at det er blevet efter isolere og får nye vindue er fugten i kældere begyndt at stige meget ikke alle været er fugt men en side af huset kælder væge er slem. 

Huset ligger ude til vej/fortov så omfangsdræn er ikke en mulighed   

Har læst om vandex og drytech er der andre muligheder ? Og hvilken er bedste evt. Pris ? 

Mvh Søren 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du ikke fortælle lidt mere om hvor fugten er, hvilken mur, og er det udvendig kælder der er isoleret, eller er det etagen oven over der er isoleret, lufter du ud, har du ventilation...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det kan jeg godt

Det er i tre etager, kælder stue og 1sal. da jeg flytte ind var der et meget gammel oliefyr i klæderen og en lag glas vindue, ingen isolering i tag konstruktion , eller ikke imellem etages adskillesen.

Der er så nu isoleret i tage, imellem etages adskillelse og fyret er skifte ud med et nyere der ikke varme kælderen så kraftig op, der er to radiatoren i kælderen. Der ikke en voldsom fugt lugt i kælderen men en væg har salt udtræk og en flytte kasse der har stået tæt en yder væg ikke direkte op af, have noget der ligner skimmel svamp.

Væge i kælderen er dog støbt med, med kampesten i og ikke mure sten.

Så hvad ville være den bedste løsning ?

Jeg lufter ud og der er lavet så luften i kælderne Cirkulere rund i kælderen, med en elblæser 

Problemet er, at du har udskiftet fyret. Det gamle opvarmede rummene. Fugten har altid været der, men skal blot ud. Udluft en masse og monter en ventilator med fugtstyring.


 

Ja måske men hvis jeg helt kunne slippe af med fugten ville det jo være bedst, nogen der ved om drytech virker eller om det bare er spild penge 

Annonce

Jeg har en lignende kælder med kampesten, hvor jeg skulle lave et nyt badeværelse. Det gamle puds sad løst og var med saltudtræk. Fik følgende råd fra en bekendt murer. 

1. Bank alt det gamle puds af

2. Puds op i ren sand og cement 1:4 med en dråbe opvaskemiddel i (for at få det til at blande sig nemmere uden at skille med det samme). Det var en lidt træls puds at arbejde med, iforhold til en puds med kalk i, da det var mindre sejt.

3. Puds to gange med Vandex BB 75.

Det har nu siddet i to år og der har ikke været den mindste antydning af fugt. 


Morten

Jeg vil stadig anbefale omfangsdræn og dermed en konstruktiv i stedet for kemisk løsning. At dit hus ligger klods op af fortorv er ingen hindring. Du skal bare indhente en gravetilladelse. 

Fugten skal stoppes udefra. 

Det nytter IKKE noget at smøre noget indvendigt på kælderydervægge. Fugten vandrer indad pga. det partielle damptrykforskel mellem jord og kælderrum. Alt det der tætner som du smører på indvendig vil falde af og tage det det klistrer på med ned. 

Indvendig kan du reparere med KKh mørtel kalke med sandkalk som afslutning. 

Enig med mjølner.

Hvis det ikke er muligt, så endnu mere ventilation.

Og ikke andet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg er selv ved at bruge tætningsløsninger (vandex ikke skalflex, men det er lidt det samme) nederst på mine kældervægge som en hurtig løsning mod vandindtrægning. Men der er pointen netop at det kun er på de nederste ~20 cm af væggene, sådan at fugten kan trænge ud fra resten af området.

Derudover så fandt jeg personligt vandex svær at arbejde med. Jeg har en del erfaring med mørtel, beton mv. (også andre svummemørtler som Renderoc st 05). Men Vandex (og vist også multitæt) skal påføres i 1mm tykke lag (det er faktisk ret meget for en svummemørtel) og vådt i vådt mellem de forskellige lag (meningen er at de kun lige afbinder men ikke tørre). Det kræver faktisk en del håndelag at sikre en tilstrækkelig lagtykkelse uden at ødelægge det nederste lag (og lagtykkelsen er meget vigtig. Du skal op på mindst 3 mm før produktet kan vandtætne). Det er sikkert super nemt for en murer, men for os andre skal man lige huske at være meget opmærksom for at få det ønskede (vandtætte) resultat


Ask
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis