Porthejs montering i siden af porten frem for i midten?

Hej

Jeg har en Garageportåbner fra haraldnyborg, den er monteret i midten af ledhejseporten, men jeg har set et par youtube videoer hvor nogle har monteret den i den ene side, så den blot trækker/skubber porten ude ved den ene skinne.

Det overvejer jeg også da jeg så vil få lidt mere frihøjde når porten er lukket, så bilen derved kan løftes lidt længere op på liften.

Men jeg kan ikke helt vurdere om der er nogle ulemper ved dette? Hvad siger i nogen der måtte have erfaringer her inde?

En sidste ting, er der nogen der kender til et ræle/omskifter til 220v, som slår strømmen fra når det får strøm på et sæt poler... går nemlig også og roder lidt med tanken m at liften (når denne er tændt, så automatisk afbryder strømmen til garageportåbneren, så ingen utilsigtet kommer til at køre porten op når der er en bil på liften.

man kan jo ligeså godt gøre det så fikst så muligt

Mvh Per

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har samme problem med en portmotor der begrænser løftehøjden på min lift. Overvejer lidt at fjerne port motor og så bare have en manual port for at kunne udnytte højde, men det er nu rart med port motor og fjernbetjening, så har derfor overvejet samme løsning med, at flytte motoren ud på siden.

Det kræver dog noget større ombygning, så vidt jeg kan se, så derfor interesseret i om nogen har et par løsningsforslag 

Det sidste først: Alle relæer kan have sådan en funktion. Det kaldes brydefunktion eller NC for normaly closed. Men det er jo ikke det du skal have for lift relæet er vel kun trukket når det er på vej opad. Du skal have et endestop kontakt monteret ind over strømmen til porten som aktiveres når lift er næsten i bund. Så kan porten kun køre med liften nede. 

 Et billede op under loftet kunne nok give et langt ´mere målrettet svar. Men alle industri hejseporte kan have motoren ude i siden. Men de trækkes op af en wire i hver side og trækket er så forbundet med en aksel.

 Hvis din port er trukket op af en stang, kan du måske flytte motoren længere tilbage i garagen og så lade den originale stang styre af en bøjle oppe under loftet. Er det trukket af kæde eller tandrem kan det vel også forlænges. Træk kun i den ene side tror jeg ikke er godt. 

Det er vel opad der er problemer med hvis der kun er træk i den ene side, nedad skal den nok komme. Så man kunne måske trække en wire over et par ruller for at hjælpe til i den enden side.

Jeg ser at Harald har et forlænger sæt til en tidligere garage åbner


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Opfølgning fra min side.


Jeg prøvede st flytte port motoren ud til siden.

Tog et par timers arbejde ialt, og det kører fantastisk.

Motoren bruger ikke flere kræfter og porten glider nemt og har nu fuld løftehøjde på min lift - lækkert.


Eneste lille minus er at porten ikke lukker helt tæt i toppen i den modsatte side af portmotoren da motoren jo nu presser i den ene side fremfor midten.

Påtænker dog noget ned en slå der kan presse porten i om vinteren, da den alligevel kun åbnes om sommeren

Hej Havberg :)
Nu er der godt nok gået 2 år siden jeg startede indlæget - siden hen har jeg flyttet værkstedet, så nu skal jeg i gang med at prøve at flytte porthejset ud i siden. Har du evt billeder af hvordan dit hejs sidder?
Har pt kun dette billede

Det har fungeret fint i 2 år, men nu er der en plastisk klods der er hoppet ud plads i den venstre skinne, så wiren ikke kører helt optimalt - har ikke haft tid til og kigge på det endnu, så om det har sammenhæng med at motoren kun trækker i den ene side ved jeg ikke

men eftersom det har fungeret godt 2 år så kunn det måske nok være sket alligevel
Jeg er ihvertfald glad for den ekstra højde på liften 🙂
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis