Rigtige farve maling, men forkert glans?

Jeg har lavet et lille hul i væggen som jeg skal have malet over. Jeg har endnu ikke malet på væggen efter jeg er flyttet ind. Jeg har hørt ham der tidligere boede der om hvilken maling som han brugte, hvilket var en Tendens 1 - modehvid - glans 10.

Jeg var nede i Bilka for at købe malingen, men da den mindste bøtte de havde var på 2,25 l til 349,- valgte jeg at købe en farveprøve i stedet. Han fortalte mig, at det skulle være nøjagtig samme farve, men at han ikke kunne garantere at glansen og kvaliteten var den samme.

Jeg har nu malet væggen. Resultatet er, at når jeg kigger lige direkte på væggen, så kan jeg ikke se forskel på farven. Men når jeg kigger på væggen fra siden, så kan jeg tydeligt ses en forskel. Dette kan ses på billederne her (med og uden blitz). Det skal siges, at dette ikke er det sted jeg har lavet et hul i væggen, men et andet sted:

Malingen har siddet i over 12 timer. Det jeg egentlig vil vide er, om denne forskel kan skyldes, at det ikke er den rigtige farve eller om det sagtens kan være fordi farveprøven ikke er en glans 10?


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror godt du kan regne med at det er glansen der gør forskellen. 

Bilka har tilbud på maling – 50 % rabat – nærmest hver anden uge. Så hvis du ikke kan leve med forskellen må du købe en spand af det rigtige maling. Men selv om mærke, farve og glans er den samme, kan det godt være synligt når du pletmaler, hvis det er noget tid siden der blev malet. 

farveprøven er bare glans 5 eller 7, kan ikke lige huske det, mens du skal op i glans 10.

Men der er PT tilbud på tendens 1 glans 10 i bilka, https://www.bilka.dk/byggemarked/ma...28&point=1

Mener det var 349 for 9 liter jeg så idag i bilka. Så har du nok til at kunne male ca. 30m² hvis du maler tykt i 2 lag, eller op mod 50m² væg med 2 tynde lag. Så kan du skifte farve, eller pifte op på hvad du har, i hele din stue/det rum du har hul og farve prøven.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
bralle skrev den 03-10-2017 10:48:59

Jeg tror godt du kan regne med at det er glansen der gør forskellen. 

Bilka har tilbud på maling – 50 % rabat – nærmest hver anden uge. Så hvis du ikke kan leve med forskellen må du købe en spand af det rigtige maling. Men selv om mærke, farve og glans er den samme, kan det godt være synligt når du pletmaler, hvis det er noget tid siden der blev malet. 

 Ved du om det også er den mindste bøtte (2,25 l) de har det)?

Steensen skrev den 03-10-2017 11:53:53

farveprøven er bare glans 5 eller 7, kan ikke lige huske det, mens du skal op i glans 10.

Men der er PT tilbud på tendens 1 glans 10 i bilka, https://www.bilka.dk/byggemarked/ma...28&point=1

Mener det var 349 for 9 liter jeg så idag i bilka. Så har du nok til at kunne male ca. 30m² hvis du maler tykt i 2 lag, eller op mod 50m² væg med 2 tynde lag. Så kan du skifte farve, eller pifte op på hvad du har, i hele din stue/det rum du har hul og farve prøven.

Ham manden i Bilka sagde bare, at han ikke kunne garanteret det, men at prøven højst sandsynligt var glans 10. 

Jeg ved ikke om du kan se det på billedet, men farveprøven er en lille smule mere mørk, når den ses fra siden. Men lige fra, kan jeg slet ikke se forskel - betyder det, at jeg har fat i den rigtige farve? Hvis ja, vil det at skifte op til en glans 10 gøre meget ift. farveprøven, eller vil det stadig sagtens kunne ses, når man kigger fra siden?

De har 9 l til 399 lige nu, men jeg synes bare det er utrolig meget arbejde og penge at give bare for at få et bare små huller malet over. Og selvom det ikke er fra den samme bøtte maling som der vil blive malet over med, er det vel muligt at få et ret godt resultat alligevel, vel?

Normalt når "farven" bliver "mørk" når du kigger på væggen fra siden, så er det fordi den "mørke" del har en lavere glans en resten af væggen.

Du vil meget sjældent kunne male "små områder" uden de vil kunne ses ved at kigge fra siden, hvorfor jeg kraftigt vil anbefale dig at male hele væggen, ikke nødvendigvis hele rummet, men som minimum hele væggen der er berørt.

Ja, der er lidt arbejde i det, men det tager ikke andet end en effektiv weekend, så er væggen, eller endda hele rummet blevet ryttet, malet og gen-møbleret. Det der tager mest tid, er at spartle hullerne og maske af på paneler m.m. Selve malingen med tendens 1 i et helt rum, går så kvikt, at man 2 personer kan starte i den ene ende, 1 kanter oppe og nede, den anden ruller det store areal, og når man er kommet hele vejen rundt, alle 4 vægge, så er malingen på første væg (efter min egen erfaring) oftest tør nok, til man kan male ovenpå den med andet lag.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også