Tilbygning i træ - overgang fra mursten til beklædning

Vi er i gang med at planlægge følgende tilbygning, som skal opføres engang til foråret. Som det kan ses i billedet skal tilbygningen opføres i træ med vandrette sorte klinkbrædder fra sokkel til tagryg. Jeg har dog spekuleret lidt over om man kan få den sorte klink til at flugte med det eksisterende murværk.Det kan vel i realiteten kun lade sig gøre, hvis jeg laver fundamentet mindre end på murstenshuset, da remmen jo skal ligge ud til kanten og afstandlister og beklædning skal have mulighed for at trække luft op under hulrummet. Alternativt kan jeg måske lave fundamentet på samme størrelse som eksisterende bygning og lade klinkbeklædningen blive bredere end eksisterende bygning, hvilket så kan skjules med en hjørneliste. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke, jeg ville lade beklædningen gå længere ud end murstenene. Jeg ville lade den blive glat med muren. Måske ville jeg trække beklædningen lidt ind. Hvis beklædningen stikker ud over murstenene, tror jeg det komme til at se "påklistret" ud. Prøv om du kan få øje på andre steder, hvor der er lavet noget lignende.

Er muligheden for at fortsætte den nuværende byggestil helt udelukket?


fase
S. Fabrin skrev den 03-10-2017 08:20:32

Jeg tror ikke, jeg ville lade beklædningen gå længere ud end murstenene. Jeg ville lade den blive glat med muren. Måske ville jeg trække beklædningen lidt ind. Hvis beklædningen stikker ud over murstenene, tror jeg det komme til at se "påklistret" ud. Prøv om du kan få øje på andre steder, hvor der er lavet noget lignende.

Er muligheden for at fortsætte den nuværende byggestil helt udelukket?

Muligheden for lidt tyndere ydervægge giver lidt ekstra plads og så kan vi holde omkostningerne nede ved at opføre det i træ. 

Jeg vil tilslutte mig stilen med at trække fundamentet ind, og måske endda så langt ind at murhjørnet står fri af træbeklædningen. Det giver et godt skarpt optisk udtryk.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
FiberSnedker skrev den 04-10-2017 04:21:15

Jeg vil tilslutte mig stilen med at trække fundamentet ind, og måske endda så langt ind at murhjørnet står fri af træbeklædningen. Det giver et godt skarpt optisk udtryk.

 Takker for info. Jamen det vil jeg helt klar overveje!

Den pæneste løsning vil være at trække facaden en halv mursten ind 100-1200 mm, det giver et mere rolig overgang og det skaber et billede af at du går fra noget gammelt til noget nyt. 

eksempal fra google maps:


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej Trilas

Hvis det er muligt, at fortsætte byggestilen?  Så vil jeg fortsætte facade/gavl i samme mursten eller anden passende mursten, eventuel en mursten som skaber en kontrast. Indvendigt kan du så opbygge en trækonstruktion.

Det som, det vil koste dig ekstra at bygge facade/gavl i mursten, ja det tror jeg, at du vil spare på løbende fremtidig vedligehold af træfacaden.

Når det er sagt, så tror jeg også, at der er flere fremtidige købere til dit hus, når og hvis det en gang skal sælges videre, såfremt du udvendigt bygger i mursten.

😉 Måske kan du nå at søge om håndværker tilskud til det du ikke selv skal bygge.

Og husk, pas på med at gå på kompromis med din isoleringstykkelser, følg gældende byggekrav/vejledninger.

Håber at du finder den helt rigtige løsning.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis