Montering af afløbs rist? hvordan gøres det rigtig?

Hej,


Er igang med at renovere badeværelse og er i tvivl hvordan risten skal monteres i forhold til afløb.


det er firkantet purus afløb jeg har :)

Se evt her fra Jem og Fix det tænker jeg ikke er korrekt lavet? eller tager jeg fejl?



11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Selve risten skal ikke fastgøres, men blot ligges i rammen.

Men rammen skal ligges i fliseklæb når du ligger fliserne, hvis der da skal fliser på.

Det kunne faktisk  ligne på fotoet at det er fugemasse som ligger oven på mørkegrå fliser.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Rammen skal have forbindelse med gulvafløbet.

Jeg tror de skriver det, for at man ikke skal ligge eksempelvis1 cm fliseklæb imellem hvis man nu skulle have placeret gulvafløbet for lavt. Man skal bruge forhøjelsesrammer i stedet for.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Men så er min konklusion med at det jem og fix laver er forkert ikke? :-)

Hvad med afløbsmanchet? skal den på før afløbs rammen, eller skal den lægges ind til kanten af rammen?

Annonce

Det er svært at se om rammen på fotoet har forbindelse med afløbet, da fliselimen vælter ud over. Jeg vil formode at den har. Så min vurdering er at det er rigtigt nok. I dokumentet synes jeg dog at kan læse at de vil have man bruger en fugemasse i stedet for fliseklæb.

Manchetten skal monteres hen over toppen af afløbet (uden ramme) som beskrevet i dokumentet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Rammen skal klæbes til afløbet med en fleksibel klæber som er vandfast. Og til fliserne med silicone rundt om rammen. Afløbet har en flanche af plast som sættes plant med betonlaget og der skal membrana manchet henover flange og ud på gulv, hvorefter det hele køres over med vådrumssikring.


Elektronikteknikeren

Hvor finder du det billede fra jem og fix ??? Chokerende.....


km
kmflisemester skrev den 03-10-2017 22:04:25

Hvor finder du det billede fra jem og fix ??? Chokerende.....

 De siger jo selv, at det eneste de har forstand på, er billige priser....

Men det er nu slet ikke første gang at jeg har set og hørt om folk der sætter rammen i fliseklæb. Der sker vel heller ikke mere end at fliseklæben suger vand til sig hver gang der bades, eller?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja det trænger ind i lim/afretningslaget. I stueplan  skulle man mene at problemet var til at overse, men da membranen som regel ligger øverst i lagene har  vi set eksempler på at fugten vandrer fra afløbet og ud i tilstødende rum og viser sig ved at trægulvet pludselig begynder at bule op. Afløbet er tit lavet  i det ene hjørne så man undgår at stå på det når man bruser.  På 1 sal er problemet selvfølgelig endnu mere graverende.


km
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis