Pelletskorg..

Tips. Brændeovne og træpiller plejer jo normalt ikke at matche sammen. Men efter at havde læst lidt om pille-potten (på svensk pelletskorg) skulle naboens brændeovn da udsættes for et hjemmebrygget forsøg. En gl. alu-gryde blev perforeret med et x-antal (mange) huller, og fyldt op med træpiller - det virker forbavsende godt. Så kniber det med tørt skovbrænde eller træbriketter, er en sådan alternativ måde at fyre med træpiller på ret anbefalingsværdig.     

Ps. Har efterfølgende set at sådan en indsats kan købes i Biltema. 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke kommentere på ideen, men lad være med at bruge aluminium, det er ualmindelig farligt.

Aluminium smelter allerede ved ca. 650 grader, hvilket sagtens kan opnås med pellets. Det bliver tyndtflydende som vand og splatter i alle retninger. Flyvende dråber 650 grader varmt metal er ikke til at spøge med.

Bank noget sammen af karosseriplade eller lignende i stedet.

Bent Andersen skrev den 02-10-2017 17:02:33

Jeg kan ikke kommentere på ideen, men lad være med at bruge aluminium, det er ualmindelig farligt.

Aluminium smelter allerede ved ca. 650 grader, hvilket sagtens kan opnås med pellets. Det bliver tyndtflydende som vand og splatter i alle retninger. Flyvende dråber 650 grader varmt metal er ikke til at spøge med.

Bank noget sammen af karosseriplade eller lignende i stedet.

Glad for du lige påpeger risikoen, det havde jeg slet ikke overvejet. Det bliver istedet en perforeret gl. stålgryde der skal klare opvarmningen i en nødsituation. :-) 

Fint med en stålgryde, den bliver rødglødende før det bliver farligt, så man kan se om den bliver for varm.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis