Hvilken benzin/olie til motorsav

Jeg har fået en Partner motorsav forærende. Jeg har før skåret med sådan en, så den del er der styr på. :) Men dem jeg har brugt før har der altid været benzin på osv, har aldrig haft min egen.

Hvad for noget benzin skal sådan en have? Og er det noget med at man skal blande noget olie i benzinen? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan se i manualen, hvor meget olie der skal iblandes benzinen, til lige din model. Hvis du ikke har manualen, så kan man finde den på nettet ved lidt søgning. Jeg fik en gang en sav af samme mærke forærende, og fandt manualen, vistnok på Texas´ hjemmeside. Anyway, jeg har en pdf udgave af en manual til en Partner CS 350 du kan få.

Blandingsforholdet er typisk noget med 1:40 eller 1:50 - altså en del olie til 40 dele benzin osv.

Husk det skal være to-taktssolie til luftkølede motorer, ikke til påhængsmotorer!


P.S. Har lige lyn-kigget i manualen som nævnt ovenfor: Hvis man bruger Texas Motex 2 TX anbefaler de 2 % olie. Hvis det andre oliemærker anbefales 4 % eller hvad olieproducenten anviser! 


Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 02-10-2017 12:14:29

Du kan se i manualen, hvor meget olie der skal iblandes benzinen, til lige din model. Hvis du ikke har manualen, så kan man finde den på nettet ved lidt søgning. Jeg fik en gang en sav af samme mærke forærende, og fandt manualen, vistnok på Texas´ hjemmeside. Anyway, jeg har en pdf udgave af en manual til en Partner CS 350 du kan få.

Blandingsforholdet er typisk noget med 1:40 eller 1:50 - altså en del olie til 40 dele benzin osv.

Husk det skal være to-taktssolie til luftkølede motorer, ikke til påhængsmotorer!

 Jeg kigger lige på hvilken model det er, hvis det er den samme vil jeg meget gerne have manualen!

Mortenjustesen skrev den 02-10-2017 12:17:22

Du kan også købe færdig blandet miljøbenzin der ikke oser så meget 

 Det lyder jo meget nemt og bekvemt. Hvor får man fingre i det henne af? Bare på den lokale tankstation eller hur? 

Du kan købe Aspen benzin der er færdigblandet med olie. Det er dog ikke halvdyrt men heldyrt hvis du spørger mig.       I stedet køber du en liter selvblandende totaktsolie til laveste pris der er og finde og blander det i den billigste 92 oktan benzin du igen kan opspore i forholdet 1:50 eller 2%. Så er du flot kørende.    

Husk at med en velfilet kæde der giver flotte spån, kører du 500-1000% længere på literen end hvis kæden levere filspåner og røg !!!     



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det går under navnet Alkylatbenzin og kan købes i Biltema, Jem&Fix o.lign. steder. Den koster 30 kroner hos Biltema, så den er noget dyrere end tankstations benzin - men for mig er det lidt ligegyldigt da jeg ikke bruger ret meget.


Morten
Annonce
Mortenjustesen skrev den 02-10-2017 13:19:05

Det går under navnet Alkylatbenzin og kan købes i Biltema, Jem&Fix o.lign. steder. Den koster 30 kroner hos Biltema, så den er noget dyrere end tankstations benzin - men for mig er det lidt ligegyldigt da jeg ikke bruger ret meget.

 Det var også min tanke, jeg skal bare fælde et enkelt træ i første omgang. Det skal så også skæres op, men tænker at det næsten er for meget at have en stor dunk benzin stående til den smule der skal skæres. Jeg har heller ikke en reservedunk, så den vil også skulle købes. Men nu ved jeg da hvad jeg skal have i begge tilfælde, så må jeg lige overveje om det skal være det ene eller det andet.

Tak for jeres råd!

Prøv Texas.dk

se dette link: klik her

der er en kort beskrivelse af, hvordan man måske kan finde en manual.   

P.S. Benzin har begrænset holdbarhed, noget med 3 mdr., så køb/bland ikke for meget.


Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis