Kalk i badeværelset....

Kalk...
Findes der en dims man kan sætte til/på vandinstallationerne der minsker kalkdannelse eller er der kun den gode gamle og besværlige måde-- at tørre fliserne af når man har været i bad--hver gang???

Venlig hilsen:
Birgitte

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes masser af "dimser" (magneter), der påstås at kunne fjerne kalken.
Mange af dem er mere eller mindre fup og fidus. - Mest mere(!?)
Men så vidt jeg ved, er der systemer, der virker. Vist nok med en kombination af en speciel vandgennemstrømning og magnetpåvirkning.
Prøv at spørge en professionel VVS-mand, som du har tiltro tll.
smile

NielsB
Citat fra "birgittechristensen"

Kalk...
Findes der en dims man kan sætte til/på vandinstallationerne der minsker kalkdannelse eller er der kun den gode gamle og besværlige måde-- at tørre fliserne af når man har været i bad--hver gang???

Hej

Jeg har i 1990 fået sat en kalkfjerne på indgang til huset, en hvor vandet løber igennem.

Altså kalken bliver ikke fjernet, men sidder rimelig løs, så det er let at fjerne, men man slipper ikke for at tørre fliserne af.
(Det er forivrigt kun en vane og du tager dermed en masse fugt væk hurtigere.

Da vi fik det installeret var vores bundventil-Rist i håndvaske helt grå af
kalk.
I løbet af en måneds tid kunne vi igen se forkromningen i bundventil-risten. Kalken var væk. biggrin

Med venlig hilsen

Søren
Hej Birgitte

Jeg ved ikke noget om dimser til at mindske kalk, men jeg har et produkt som kan fjerne kalk fra fliser, glas etc.
Samtidig har jeg et produkt, Invisible Shield, som man efterfølgende kan imprægnere overfladen med.

Du kan finde begge produkter på www.glas-direkt.dk

Mvh. Morten Jensen
Hej

Nu vi er ved de gode råd om kalk, kan jeg ikke lade være med at fortælle om et, som jeg ikke har prøvet, men som skulle være ganske virksomt:
Fjern alt kalk og smør så ind i brun sæbe og tør af. Sæberester skulle gøre at overfladen bliver mere glat og ikke er så god "grobund" for kalk.
Har i øvrigt hørt lignende råd med olivenolie.

mvh Anders Kruse
Hej

Jeg er netop ved at få renoveret badeværelse, og der hvor jeg har købt klinkerne fik jeg følgende råd: engod ide at smørre fugerne ind i sæbespåner, så var de ikke så modtagelig, vær forsigtig med klinkerne hvis de bliver smurt ind i noget bliver de nemt for glatte

Lars K.
Annonce
Hej alle
Tak for hjælpen. Kunne heller ikke for alvor tro at det var så nemt af fjerne kalk.
Vil forsøge mig med at "imprægnere" fliser og fuger med sæbe eller voks.
mvh Birgitte

Venlig hilsen:
Birgitte

Ja, der findes flere måder at mindske kalkdannelse i vandinstallationer på, ud over den klassiske metode med at tørre fliserne af efter badet. En effektiv løsning er at installere en vandblødgører, som fjerner kalk (calcium og magnesium) fra vandet ved at erstatte dem med natriumioner. Der findes forskellige typer vandblødgørere, herunder ionbyttere og magnetiske blødgørere, hvor ionbyttere kræver regelmæssig vedligeholdelse, som påfyldning af salt.
Derudover kan du overveje magnetiske eller elektrostatisk enheder, som hævder at ændre kalkens struktur, så den ikke binder sig til overfladerne. Effektiviteten af disse enheder kan dog variere, og der er delte meninger om, hvorvidt de er effektive i praksis.
En anden mulighed er kemiske behandlinger, hvor du tilsætter specielle produkter til vandet for at forhindre kalkudfældning. Det er vigtigt at følge producentens anbefalinger nøje, når du bruger sådanne produkter.
Selvom disse metoder kan hjælpe med at mindske kalkdannelse, kan regelmæssig rengøring af fliser og armaturer med kalkfjernende produkter også være en effektiv måde at håndtere kalkproblemet på. Det kan være en god idé at konsultere en fagmand for at vælge den løsning, der passer bedst til dine behov og din installation. Håber det hjælper!

https://hverdagsmanden.dk/rengoering/saadan-fjerner-du-kalk-paa-badevaerelset-en-praktisk-guide/

Det er en gammel tråd, der er bragt til live igen.

Det er for nyligt blevet tilladt at fjerne kalk fra drikkevandet, tidligere var det kun tilladt til bad, toilet og alt andet end vandhaner.

Hvis man vil have noget der virker, skal man gå efter ionbytningsanlæg. Det skal have salt, ligesom man kender det fra opvaskemaskiner. Der har tidligere været tilbudt nogle systemer med magnet - de virker ikke. Ellers var der nok også nogle opvaskemaskiner, der havde et sådan system.

Flere vandværker er i gang med at investere i anlæg der blødgører vandet. Så tjek det op, inden du selv bestiller noget.

Har haft magnet afkalkning på anlægget i 30 år ved vandmåler en, og det fungere bare perfekt. 
Men ikke bare dem der sidder uden på rørene, men en boks hvor vandet løber igennem.

Med venlig hilsen

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis