Vandrør og sænket loft i lejlighed

Hej alle

Jeg bor i en andelslejlighed på Sjælland, og mit badeværelse er ved at blive renoveret: Foreningen har et større projekt kørende hvor faldstamme- og vandrør udskiftes, og i samme omgang har jeg fået murerne til at lægge nye fliser, inkl. vådrumssikring og nyt afløb. Det er et relativt lille badeværelse, 2m2 gulv- og 10m2 væg-areal. 

I mit badeværelse er det kun faldstammerne, der i øjeblikket er udskiftet. Vandrør er ikke trukket endnu og mureren er ved at pudse væggene. Her er et billede af de nye faldstammer og vandrørene, der kommer fra naboen:



Vandrørene føres under loftet fra venstre side af væggen (hvor faldstammen er) til højre side, og derefter ned til håndvasken. Derfra føres de videre tilbage til badområdet. Personlig synes jeg ikke dette er den mest diskrete rørføring, men det er en beslutningen der er truffet af entreprenøren og godkendt af bestyrelsen. Måske der er en fagligt belæg for det, som jeg ikke kender til (?)

Der bliver installeret en rørkasse om faldstammen. Jeg overvejer, om det derudover er en god idé at sænke loftet for at skjule vandrørenes føring tværs over væggen. Dog vil det kræve, at loftet sænkes med minimum 40cm, hvilket betyder at en aftrækskanal bliver dækket og en samlingsdåse. 

Tror I det er et godt forslag? Eller har I andre foreslag til, hvordan jeg kan gøre rørføringen mere diskret? Da det stadig er i det tidlige stadie kan jeg muligvis bede VVSerne om at lave en anderledes rørføring.

På forhånd tak.



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor højt har du til det nuværende loft?


Elektronikteknikeren

Jeg skal ikke kloge mig på loftet, men lige påpege at hvis du sænker loftet, så skal elinstallationer føres med ned til det nye loft, for der må ikke være samlinger over et nedsænket loft, med mindre loftet kan tages ned uden brug af værktøj...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du selv kan påvirke rørføringen - så ville jeg få rillet pexrør ind i væggen. Der sættes en forgrening ind hvor rørene kommer ind i rummet i dag og trækkes så separate rør derfra til brus, vask og toilet.

Rørkassen om faldstamme kan så dække forgreningen og der må så laves en lem, så man kan komme til samlingerne (og vandmålere?)

Alternativt kunne man lave en forsatsvæg på hele væggen således at både faldstamme og vandrør skjules. Det tager lidt af pladsen i rummet, men du får tilgengæld et pænere resultat, som er lettere at rengøre, da der ikke vil være så mange kroge og hjørner, hvor skidtet kan sætte sig. Kræver dog stadig en lem ved vandrørenes samling.

PinkHenrik skrev den 01-10-2017 14:20:23

Jeg skal ikke kloge mig på loftet, men lige påpege at hvis du sænker loftet, så skal elinstallationer føres med ned til det nye loft, for der må ikke være samlinger over et nedsænket loft, med mindre loftet kan tages ned uden brug af værktøj...

Tak for at gøre opmærksom på det, det vidste jeg ikke.


jenshøj skrev den 01-10-2017 14:36:13

Hvis du selv kan påvirke rørføringen - så ville jeg få rillet pexrør ind i væggen. Der sættes en forgrening ind hvor rørene kommer ind i rummet i dag og trækkes så separate rør derfra til brus, vask og toilet.

Rørkassen om faldstamme kan så dække forgreningen og der må så laves en lem, så man kan komme til samlingerne (og vandmålere?)

Alternativt kunne man lave en forsatsvæg på hele væggen således at både faldstamme og vandrør skjules. Det tager lidt af pladsen i rummet, men du får tilgengæld et pænere resultat, som er lettere at rengøre, da der ikke vil være så mange kroge og hjørner, hvor skidtet kan sætte sig. Kræver dog stadig en lem ved vandrørenes samling.

Idéen med forsatsvæggen er yderst interessant, men jeg er bange for at det vil optage 20-25% af den i forvejen yderst sparsomme plads der er til at tage bad. 

Jeg har også selv overvejet om rørene kan rilles ind i væggen - men jeg havde det indtryk, at man generelt foretrækker at have nem adgang til vandrør. Er det noget du kan sige mere om? Skal vandrørene lægges ind i pexrør, som mures inde?

Jeg skal til møde med VVSerne i denne uge, og der vil jeg meget gerne forhøre dem om det er muligt. Mange tak på forhånd.

Annonce

Jeg tænker at rørpaneler også kunne være en mulighed for at lave en diskret rørføring af vandrør. Er det tilladt at benytte i badeværelse?

Muligvis skal rørene gå som du beskriver fordi de også skal  være forsyning til naboerne. Derfor kan det blive problematisk med pex


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 01-10-2017 17:08:07

Muligvis skal rørene gå som du beskriver fordi de også skal  være forsyning til naboerne. Derfor kan det blive problematisk med pex

 Det er ikke tilfældet, forsyningen stopper ved mig - den fortsætter ikke til naboerne.

Pexrør er et plasticrør. Det ligger inde i et føringsrør - ser ud som dette:

https://www.wattoo.dk/wirsbo-combip...-087326115

Ved aftapningsstederne murer man en man en dåse som denne ind:

https://www.wattoo.dk/tigris-press-...0208161505

Skulle er opstå problemer med røret, (hvis man f.eks. får boret et hul i det) kan man skifte det, ved at trække et nyt rør gennem føringsrøret. Jeg tror 95% af alle installationer i badeværelser laves på den måde i dag. Der er intet problem i at mure pex inde - men man skal kunne komme til samlinger og forgreninger, så disse må ikke mures inde. Derfor er det nødvendigt med en lem ved forgreningen.

Man kunne også koble pexrøret på inde ved naboen og så føre det et andet sted hen i dit bad - f.eks. til et skab under vasken, og så fordele vandet derfra. Så ville man helt undgå skjulte samlinger. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis