Kan jeg selv skifte anhængertræk-stikdåsen på bilen?

Hej

Er det meget svært at skifte anhængertræk-stikdåsen på bilen?

Jeg har 10 tommelfingre og vil gerne advares inden jeg går igang med at skille den originale ad ...   

Har ledningerne "inde bag ved" forskellige farver eller "numre", så jeg kan holde dem adskilt?



mvh  Jan

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan bare flytte en ledning ad gangen over i det nye stik. der farver og numre på tilslutningerne. For at være sikker kan du skrive op hvilke farver, der er forbundet til hvilket nummer.


fase

Hvis dit kabel til stikdåsen er rigelig lang, så kan du klippe de enkelte ledninger af det gamle stik, således at du har 0,5 - 1,0 cm farvet isolering på ledningerne i stikket. Så bliver du selvfølgelig nødt til at afisolere lidt ekstra på kablets yderkappe, og afisolere de enkelte ledningsender. På denne måde er det meget lettere at montere det nye stik, du får ikke besvær med rustne skruer, og "farvekoderne" bliver ikke flyttet.


Søren O

Men det første problem bliver nok at skrue det gamle stik af. De 3 skruer plejer at ruste sig fast. Jeg gør det at jeg skærer det overskyende af på gevindet bag på den plade som holder skruen. Altså med en lille vinkelsliber.. Helt tæt på pladen. Så er den rustne ende fjernet, og varmen fra skæringen har løsnet rusten inde i gevindet. Er der møtrikker bagpå, så er det dem der skæres af, så er det hele meget lettere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan også hente farvekoderne på Brenderups hjemmeside. 


 

Det er meget fint at hente farvekoder på Brenderups hjemmeside når man skal montere første gang, men der er absolut ingen garanti for at dit gamle stik er monteret efter disse farvekoder, så jeg anbefaler at gøre som i mit tidligere indlæg.


Søren O
Annonce

Det er ikke svært at udskifte stikdåsen  MEN  lav for sikkerheds skyld en tegning over hvordan ledningerne sidder nu - start ved klemme 31 som normalt er en  Hvid ledning og skriv farver og placering ned.

Standart forbindelserne er som følger:

Pin 1 "L" er GUL

Pin 2 "54G" er Blå

Pin 3 "31" er Hvid

Pin 4 "R" er Grøn

Pin 5 "58R" er brun

Pin 6 "54" er Rød

Pin 7 "58L" er Sort

dette er DIN normeringen for 7 polede anhængerstik

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"

Hej gutter - tak for jeres fine respons!


mvh  Jan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis