Dør hænger - Ikke plads til hængselsvrider

Hej


I vores hus har vi en dør, der er begynde at gå på karmen i anslagssiden. Da ingen af os i hjemmet er super handy anlagt, har vi derfor konsulteret det store internet, og ladet os forstå, at vi blot kunne rette lidt på hængslerne vha. en hængselvrider. En sådan fyr er nu anskaffet, men nu er der opstået et problem: Den kan ganske enkelt ikke komme ind og få fat om hængslet, da den går på den karm, hvorpå hængslet er monteret.

Tanken er, at det nok ikke er den rigtige løsning, at bruge vold, og derved ødelægge noget af karmen, så nu må der spørges om hjælp herinde for at få løst problemet  :)


Der er tale om hængsler på en dør, der har været monteret al den tid vi har boet i huset - det er derfor ikke nogle vi selv har monteret. Typen kender vi ikke umiddelbart, men det er konstateret, at når man skubber på den øverste del af døren, så bliver det midterste stykke af hængslet (se evt. billede) også skubbet - Og kunne det bare blive hér, så ville døren formegentlig ikke gå på karmen i modsatte side. Er det overhovedet en hængselvrider vi skal bruge for at rette op på døren, eller er der et andet smart trick til denne type hængsler?


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Slet ingen der har et bud på, hvordan døren kan rettes lidt op?

Du kan prøve følgende, som er nemt at "rulle tilbage igen":

Du skruer det nederste hængsel frit fra karmen (hold på døren imens, eller afmonter den).

Sæt 1-2 stykker pap bagved (eller noget tyndfiner eller lignende).

Skru hængslet fast igen. 

Det skubber døren ud ad forneden, og alt andet lige, så burde døren ikke gå helt så meget på foroven.

Jeg ser min svoger i morgen aften (tømrer) og prøver at huske at spørge ham, men måske er du heldig at få et mere kompetent svar i inden.

Jeg tror ikke en hængselretter kan bruges til lige de hængsler. 



Træd ikke på mine ledninger :o)

Inden du gør noget andet, så prøv at stramme skruerne. De kan godt have løsnet sig en aneler over årene.

En vrider duer kun til hamborghængsler. Du risikerer at masekrerer dit hængsel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis