Montering af installationskabler på spær

Hej, 

Jeg var oppe på mine forældres hus for at tjekke de installationskabler som er trukket. På deres loft er der trukket nogle installationskabler på tværs af spærene, som er fastgjort på hvert spær de krydser. Der er monteret kabel i såvel knæ samt et i hovedhøjde på spærene, men de hænger løst mellem spærene. Er dette lovligt eller skal de trækkes om og fastgøres på loftgulvet? Jeg er ikke så meget efter hvad som er pænest eller bedste løsning, men mere det lovlige i denne eksisterende installation?

Mvh Simon


MVH Simon
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke lovligt at fastgøre dem på loftgulvet, det skal være i mindst 50 mm højde, hvis der er færdsel. 

Om det du har er lovligt er ikke nemt at sige. I gamle dage var der kontante regler. Tynde installationskabler skulle fastgøres pr. 25 cm Nu er det mere flydende, "de skal fastgøres forsvarligt"  Hvis der næsten aldrig kommer et menneske derop, er det ok. Men hvis man begynder at bruge dem til tørresnor, (tøj - hvidløg ?? ) så er det ikke ok. 

Jeg fornemmer det er et gammelt loftrum, når der er gulv deroppe. Skal der gøres noget kan man fastgøre dem på lægten, hvis de sidder på ydersiden af spær. Ellersømme et bræt på der hvor kabler sidder og så fastgøre dem på den. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik, tak for dit svar. Installationskablerne hængersikkert  fastgjort mellem hver spær med 600 mm afstand og loftet er på hus fra 70erne. Kablerne bruges bestemt ikke til at hænge ting på og der kommer næsten ikke mennesker på loftet. Hvordan vurderes det om disse kabler er "forsvarligt fastgjort" så at man ikke får en K'er i tilstandsrapporten under salg?


MVH Simon
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis