Løbebånd, max belastning.

Hej.

Står og skal have købt et nyt løbebånd, og er i den forbindelse i tvivl om strømforbruget, og hvorvidt min el-installation kan håndtere det.

Der står ikke noget om dets strømforbrug i watt, men det har en motor med 3 hk. Nogen der ved, hvad jeg kan forvente, at løbebåndet bruger i watt?

På følgende side fremgår det, at 3 hk forbruger 2237 watt.

http://convertlive.com/da/u/konvertere/hestekr%C3%A6fter/til/watt

Jeg har testet mit gamle løbebånd, der har en motor med 2 hk. Det brugte maksimalt 800 watt ved tophastighed.

På ovenstående side kan man læse, at 2 hk skulle bruge omkring 1491 watt, så når min måling kun når op på 800 watt, ved jeg ikke om informationen på hjemmesiden er den rigtige måde at anskue det på?

Jeg har kigget på min eltavle, og har vedlagt billeder.

http://descargas.futurasmus-knxgroup.org/DOC/GB/Lingg&Janke/9443/Kamstrup_382_205810-559-GB.pdf

https://www.elvvs.dk/p/hager-automatsikring-3p-n-16a-4-modul-mcn616e-175225/

https://ao.dk/hpfi-afbryder-4p-40a-30ma-a-1522025041

https://billigihc.dk/automatsikring-1pn-c-10a-6ka-1m-mln510-1-stk

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

3 HK er den max. afgivne effekt. Det svare til 3 * 736W = 2208W. Men det, der er interessant for dig, er også den optagne effekt. Kan du ikke få opgivet den optagne strøm? Din sikring i lysgruppen er på 10A, så det kan være tvivlsomt, om den kan holde til en 3 HK motor. Jeg går ud fra at et løbebånd er forsynet med en 230 V motor. Hvis du får skiftet din 10 A sikring i lysgruppen ud med en 13 A sikring, er der en rimelig change for ar det virker.


fase

Den optagne strøm?

Jeg undrer mig over; når mit gamle løbebånd, på 2 hk, kun måler omkring maks 800 watt ved fuld hastighed, hvorfor det ikke stemmer overens med den hestekræfter til watt konvertering?

Skifte sikring; kan man gøre det selv? Hvad koster det?

Kigger du på første billede står der: "0.25-5(85)A". Betyder det en begrænsning på maks 5A?

Din motor må være forsynet med en mærkeplade, hvor der bl.a. står anført antal HK, tilslutningsspænding og optagen strøm. At din 2 HK motor kun bruger 800 W, betyder bare, at den ikke yder 2 HK, fordi der ikke på det tidspunkt er brug for 2 HK.

Sikringen må du ikke selv skifte. Hvad det koster, formentlig under 1000 kr.


fase

Kigger du på første billede står der: "0.25-5(85)A". Betyder det en begrænsning på maks 5A?

Sikringerne til venstre er på 16A, og dem til højre er 10A.

Jeg burde vel kunne sætte båndet i stikkontakten, hvis den er tilkoblet til den på 16A. Hvordan finder jeg ud af, hvad den på 16A bliver brugt til?

Det første billede viser nogle data på din måler. Det har ikke noget med din installation at gøre, men er udelukkende data, der viser, måleområdet på måleren. De data skal du ikke tage dig af.

Sikringen på 16A er til komfur, vaskemaskine eller lignende. Ingen af dine stikkontakter i din lysinstallation er tilsluttet denne 16A gruppe. Din lysinstallation er sikret med den 10A sikring til højre i gruppetavlen. Det er den, du bør få udskiftet til en 13A sikring.


fase
Annonce

Okay.

Det må jeg få gjort.

Indtil da, når nu strømforbrug afhænger bl.a. af hastighed, kan jeg vel godt købe løbebåndet, og så bare lade være med at bruge det ved tophastighed?

Du kan roligt bruge båndet også ved tophastighed. En sikring springer ikke bare fordi man kommer over dens grænse, når man som i dette tilfælde vil have en strøm som er minimalt højere end sikringens værdi i kort tid.

Okay.

Til motoren skal så også ligges computeren i løbebåndet, der også har en lille skærm til videoafspilning.

Hvordan er de 2 10A sikringer fordelt ud? Jeg har i køkkenet én 2-i-1 stikkontakt. I stuen har jeg 2 stikkontakter i hver sin ende af rummet. I den ene ende sidder der også en 2-i-1 stikkontakt.

Hvis så jeg bruger løbebåndet ved maks hastighed, samtidig med at andet udstyr står tændt, med et forbrug på 160-200 watt, bliver det så et problem?

Det er minimalt, hvad computeren bruger i forhold til motoren. den ville jeg se bort fra.

Hvordan de to sikringer er delt ud på installationen? Du har kun en 10A gruppe til lys. Den sikring, der sidder i din gruppetavle, er en to polet  gruppeafbryder. Det er måske det, der forvirrer dig.


fase

Okay.

Så sikringen til venstre, på 16A, den må gå ud til den stikkontakt hvor køleskabet er slået til? Samt komfuret?

Og alt andet kører på én 10A sikring?

Hvis båndet maksimalt bruger 2208W, og en 10A sikring kan klare 2300W, så er 160-200W plus loftlampe vel et problem?

Og hvad siger du, S. Fabrin, indtil jeg får en ny sikring sat i, kan jeg vel godt købe løbebåndet, og så bare lade være med at bruge det ved tophastighed, når nu strømforbrug afhænger bl.a. af hastighed?

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis