isolere væg ved vandrør

Godaften derude :)


Vi skal have lydisoleret en væg ind til naboen. Væggen består af træ, strå og spartel så planen er at sætte gipsplader på med et hulrum imellem væg og gipsplade. Dog løber der vandrør rundt langt væggen (de går langs ydervæggen i hele lejligheden og der er et par samlinger undervejs - se billeder).


MEN vi kan ikke finde ud af, om det er tilladt at gemme vandrørerne om bag gipspladerne? Man ville jo ikke kunne komme til dem når der først kommer en ny væg ned over. Eller skal man lave en lem ved samlingerne?


Håber nogen derude kan hjælpe :)


If it's stupid and it works then it ain't stupid.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke reglerne for hvad man må gøre i dag, men hvis det havde været en brugsvandsinstallation, så er jeg helt sikker på at samlingerne skal være tilgængelige. 

Dine rør ligner radiatorrør, og det vil helt sikkert være rart at få dem af vejen. Jeg ville ikke være ret betænkelig ved at gemme dem i en gipsvæg. Det er dog ret vigtigt med god isolering omkring især fremløbsrøret. 

Du kunne jo også vælge trække nye pex - eller alupex rør, så du kun har synlige samlinger. Disse rør er dog sårbare hvis du f.eks. slår et søm gennem rørene. Den risiko løber du ikke med dine " gammeldags gevindrør".


Søren O
Søren O skrev den 24-09-2017 22:43:10

Dine rør ligner radiatorrør, og det vil helt sikkert være rart at få dem af vejen. Jeg ville ikke være ret betænkelig ved at gemme dem i en gipsvæg. Det er dog ret vigtigt med god isolering omkring især fremløbsrøret. 

Du kunne jo også vælge trække nye pex - eller alupex rør, så du kun har synlige samlinger. Disse rør er dog sårbare hvis du f.eks. slår et søm gennem rørene. Den risiko løber du ikke med dine " gammeldags gevindrør".

 Jeg var lidt for hurtigt ved tasterne kan jeg se - ja, rørene er radiatorrør
hvad er et fremløbsrør? Jeg prøvede Google men det hjalp ikke...

Trække nye rør lyder dyrt Og disse rør fortsætter inde i rummet ved siden af... Vi havde luret på at skifte rørene i hele lejligheden faktisk, altså, lægge dem i gulvet eller ind i panelet men tror vi er kommet frem til, at det simpelthen bliver for dyrt :/ (vi er ved at totalrenovere end andel på 103kvm)


If it's stupid and it works then it ain't stupid.

normalt må man ikke gemme samlinger væk så de ikke kan kommes til igen. Skulle du få en utæthed på de gamle rør inde i væggen. vil du også kunne stå med et kæmpe problem, da du vil opdage det for sent og måske vil forsikringselskabet stille sig på bagbenene.

På en eller anden måde, hvis det er muligt, bliver du nød til at ændre installationen eller vælge en anden form for lydisolering.

Nu ved jeg ikke hvor langt der er fra rørerne og ind til betonvæggen, men du kunne evt klistre gips eller fermacell plader direkte op mod væggen istedet, hvis det kun er for lydisolering, derved vil dine rør kunne være synlige og dine stikkontakter burde kunne forlænges ud med mindre det er af ældre dato og evt trædåser?

klavil skrev den 25-09-2017 00:49:56

normalt må man ikke gemme samlinger væk så de ikke kan kommes til igen. Skulle du få en utæthed på de gamle rør inde i væggen. vil du også kunne stå med et kæmpe problem, da du vil opdage det for sent og måske vil forsikringselskabet stille sig på bagbenene.

På en eller anden måde, hvis det er muligt, bliver du nød til at ændre installationen eller vælge en anden form for lydisolering.

Nu ved jeg ikke hvor langt der er fra rørerne og ind til betonvæggen, men du kunne evt klistre gips eller fermacell plader direkte op mod væggen istedet, hvis det kun er for lydisolering, derved vil dine rør kunne være synlige og dine stikkontakter burde kunne forlænges ud med mindre det er af ældre dato og evt trædåser?

 kan på stående fod ikke huske afstanden men den er vist et par cm så der burde være plads til 2 lag gipsplader tror jeg. Men vil det så overhovedet isolere? Altså, nu forventer jeg jo ikke at få en lydtæt lejlighed men vores soveværelse ligger op til naboens stue og magter ikke at kunne høre feks tv støj igennem væggen når vi skal sove.

Vi trækker ny el i lejligheden så at sætte stikkontakterne de rigtige steder er heldigvis det mindste problem


If it's stupid and it works then it ain't stupid.

Fremløbsrøret er det rør der går op til radiatorens top - altså det varmeste rør. 

Der er skjult milioner af samlinger på gevindrør, også samlinger på brugsvand. Tidligere var det meget almindeligt også at støbe disse samlinger ned i betongulv - ja der var ikke andre muligheder. 

I en bolig som din ville man normalt have skjult rørene i gulvet - eller på loftet, men har så valgt en billigere løsning med at have dem synligt hele vejen rundt langs din ydermur. Dette giver dog den fordel at det skaber luftcirkulation ved din ydermur.

Var det mig, ville jeg ikke have betænkeligheder ved at skjule de nuværende rør. Du kunne evt. lægge et stykke plast bag om rørene, og lade det gå ud under din kommende fodliste. Hvis du så en dag mod forventning skulle få en utæthed, så vil vandet komme frem på dit gulv, meget tæt på utætheden.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også