Gulvarme og radiator styret fra samme termostat

VI har kig på et ældre hus, hvor der er original gulvarme i stue og køkken alrum og radiator de samme steder. Ejer oplyser, at det kører på samme termostat - altså at radiator og gulvarme styres af den termostat, som sidder på radiatoren.

Jeg har aldrig set eller hørt om det før. Hvordan virker det i praksis? Hvis jeg vil have knald på gulvarmen, så bliver radiatoren også tilsvarende varm og omvendt, hvis jeg vil have køligere gulv, så bliver radiatoren også kold?

Nogen der har erfaring med et lignende anlæg?

Det er koblet til direkte fjernvarme, hvis det gør nogen forskel.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne være lavet således at returvandet fra gulvvarmen går over i radiatoren inden det bliver ledt tilbage til gulvvarmeshunten. Hvis det er lavet på denne måde, vil du få lavere returtemperatur til fjernvarmeværket. Så vil det virke fint med termostatventil på radiatoren. 

Søren O

Jeg tænker, du har ret Søren. Det vil være oplagt at det er på den måde det køre. Så min afkølingsgrad vil have det fint i et sådant system.

Så er der bare det om det er til at styre varmen. Sælger siger selvfølgelig, at det går helt fint og jeg har ingen grund til at tvivle på det, men har bare ingen erfaring med, at det er koblet sammen på den måde. Jeg er vant til at skrue på et håndtag til gulvvarme og et til radiatoren. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis