6 polet tændingslås => 3 polet tændingslås

Hej alle

Jeg har en gammel honda havetraktor, hvor nøglen er brækket i. Har længe kørt med en skruetrækker til at starte og slukke med, men nu er jeg ved at være træt af det.

Jeg har fra et tidligere projekt købt en 3 polet nøgle starter og tænkte at jeg ligeså godt kunne bruge den her. Som sagt er det en gammel havetraktor, så vil heller ikke ofre alverden på den.

Jeg har pillet den gamle tændingslås ud og kan se at der er 6 poler på den. Der står ingen mærker på de enkelte poler, men er kommet frem til at der hvert fald er følgende poler ud fra tegninger online:

S = Starter

L = Lys

M = Magnito (ved ikke hvad det dækker over)

B = Batteri (plus pol)

G = Stel (negativ batteri pol)


Er der nogen mulighed for at jeg kan sætte min 3 pols tændingslås i og hvordan skal dette gøres?


Mvh. Jacob

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din 3-polede tændingslås er sikkert til: Batteri, tænding og til startmotor. Er der ikke 3 trin på din nye startkontakt, hvor 0 er slukket, trin 1 er tilsluttet tænding, og trin 3 er med "fjeder retur" strøm til starter.


Søren O

Hej igen. Ja den har tre positioner ligesom den gamle. Så det du siger er, at jeg skal koble batteri på og starter. Tænding, hvad kunne det være for en af bogstaverne nævnt herover? M? 

Hvad med stel, er det ikke nødvendigt på nogen måde? Hvilket formål har det i den gamle tændingslås? 


Mvh. Jacob 

Jeg kender ikke betegnelserne for klemmerne på din afbryder. Og hvorfor der er stel til den oprindelige afbryder ved jeg ikke.

Du må igang med en lille (12 v) prøvelampe. 

Først finder du ud af, hvad ledningerne til din gamle afbryder bruges til. Når der er slukket, er der kun strøm på den ene pol. Når afbryderen drejes "et hak" er der strøm på yderligere en pol, så er det ledningen til "tændingen". Når du så drejer helt om (fjederbelastet retur), så får du strøm til startledningen (styrestrøm til startmotoren).

Så må du igang med at finde de samme funktioner i din nye afbryder.


Søren O

Stell kunne være til at stoppe motoren?


Vi prøver igen, i morgen --

Hej igen. Nu har jeg pillet plastikskjoldet af maskinen, sådan at jeg nu kan se ledningerne. Der er noget mere elektronik i den end jeg lige tænker at jeg kan magte at finde ud af. Jeg har dog tænkt på følgende model, er der nogen der kan se ud fra den nedenfor viste tegning om det ville lykkes at lave det på denne måde?


Tanken her er blot at udskifte de funktioner der ikke virker, men ellers at lade resten være. Jeg er dog usikker på, hvorvidt det er OK at stoppe maskinen blot ved at fjerne strømmen til den gamle tændingslås' B-pol.

Har selv en 4 polet tændingslås med BAT, IGN, ACC  og ST... Hvordan vil i mene den skal tilsluttes? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis