Justering af fremløbstemperatur på gulvvarm

Hej


Vi har netop tændt for gulvvarmen på vores badeværelse, som er bygget med gulvvarme midt halvfemserne.

Men jeg har to udfordringer.

Den ene er at der er alt for varmt på badeværelse ( gulvet er for varmt i forhold til den mængde varme vi har brug for )

Den anden er at hvis jeg skruer for langt ned for fremløbshastigheden, så er gulvet kun varmt i den ene side. Altså lige som en radiator som kun er varm i toppen, hvis der ikke er skruet så højt op.


Derfor tænker jeg at hvis jeg skruer op for flowet og ned for fremløbstemperaturen, så må jeg kunne modvirke det? Hvis jeg skruer ned for den ventil som på billedet ligner en radiatorventil, så ændrer det intet fremløbs temperaturen ændre sig ikke, mon den er defekt? 

Jeg kan heller ikke regne ud hvordan systemet fungerer, hvordan kan man sænke fremløbet ved at skrue i fremløbstermostaten?


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Føleren til din fremløbstermostat sidder i enden af det tynde rør, som er forbundet med den.

Føleren måler på vandets temperatur indenfor shuntkredsen, er den lavere end det du har stillet din fremløbstermostat til, så åbner termostaten lidt og lukker mere varmt vand ind i kredsen. 

Pumpen cirkulerer hele tiden vandet rundt i kredsen, og derved iblandes returvandet fra gulvet hele tiden i fremløbet til gulvet, og dermed kan temperaturen ind i gulvet være lavere end din fremløbstemperatur til shunten.

Termostaten / dens føler kan godt være defekt. Prøv at skrue den ned på minimum, så burde rørene til og fra gulv få samme temperatur, - da der kun cirkuleres rundt i gulvkredsen.

Fin og korrekt forklaring, så dette for at uddybe det lidt. Shuntkredsen den del der sidder efter din termostat. Altså det lille tværgående rør med kontraventil - pumpen - og dine 2 kredse. Pumpen har ikke andre opgaver end at flytte vandet rundt i disse kreds. De 2 haner du kan regulere på skal den ene stå helt åbent og den anden (til et mindre rum ) reguleres lidt ned, og så skal din termostat ned på 1 - 2 

Termostaten føler om temperaturen er korrekt længst væk i kredsen, og er det for lavt lukkes der lidt varmt vand ind i kredsen.

Men allerførst på minimum, og lade det køre i nogle timer. Så skal shuntkredsen helst blive for koldt, og det er så derfra du kan starte indregulering over nogle dage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hjælpen. Det giver god mening det i skriver. Rørne ind i gulvet er stadig næsten brændvarmes selvom fremløbstermostaten har stået på 0 i over en time, så den må være defekt. Jeg har prøvet og skrue lidt frem og tilbage for at motionere den.

Er du sikker på at din cirkulationspumpe kører? Hvis den sidder fast, så får du symptoner som du beskriver.


Søren O

Ja cirkulationspumpen kører. Kan tydeligt høre når jeg tænder den.

Men ventilerne som bestemmer hvor meget der er lukket op ind i gulvet, står meget lavt. Det er dem vi har justeret varmen på i det år vi har boet her. Og tror også at det var dem damen som boede her før os justerede varmen på. Men det kan jeg jo nu tydeligt høre er forkert 🙂

Annonce

Ved i hvad sådan en termostat hedder? Jeg synes det er svært at finde en ny 🙂

Prøv at afmontere termostaten. Inde bagved sidder en ventil som skal åbne og lukke for det varme vand. Der sidder sikkert en stift som termostatventilen normalt aktiverer. Hvis denne stift sidder fast, så kan ventilen ikke regulere. Hvis stiften sidder fast, så prøv at trække- og trykke på den, til den går let.





Søren O

Altså termostathovedet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det vil jeg prøve imorgen. Så må vi se om den kan reddes.

Tak for hjælpen 🙂

OBS termostat hovedet skal naturligvis sidde ordentluig på plads for at det virker. Stiften skal netop trykkes ind for at der er lukket. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis