Hjælp til VVS-dimensionering

Kære forum

Jeg er igang med at montere radiatorer i mit hjem. 

Der skal være 8/9 radiatorer. Planen er, at trække 18 mm pex fra gasfyret til fordelerrør (3/4") og herfra udgrene til hver enkelt radiator med 15 mm pex. 

Spørgsmålet er om 18 mm tilslutning er nok til at servicere et fordeler-rør med 8/9 afgreninger? Og om et langt fordelerrør (3/4") duer i det hele taget. Der findes jo i udgangspunktet kun fordelerrør med maks 4 afgreninger (så vidt jeg kan finde), men de kan jo sættes sammen.

Et andet spørgsmål er om jeg bør anvende fordelerrør med indbygget mulighed for at lukke hver streng (ballofix) - a la sådan noget her: https://www.vvs-eksperten.dk/roer-fittings/pex-roer-fittings/fordelerroer/fordelerroer-afsp-afg-15mm-046290004 . De koster lidt mere, men omvendt ikke den store udskrivning, når jeg nu alligevel er i gang. 

På forhånd tak.  

Lasse


Lasse
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

22 mm pex fra gasfyret til fordelerrør (3/4")

det med ballofix er ligemeget, når det først er sat til og kører. skal du ikke rører det mere

hvis du nærmere dig mere 10 ville jeg nok give den en 28 mm pex, det kommer også  lidt an på hvor store dine radiator er. 

Jeg tror, at det bliver 9, så jeg holder mig nok til 22 mm. Fedt, at du tager dig tid til at svare. 


Lasse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis