Højtalere - bassen er stået af

Hej med jer

Jeg har et par gamle Dali 400 højtalere. Igår holdt bassen (2 basenheder) op med at virke på den ene højtaler. Der blev ikke spillet specielt højt eller lign. 

Nogen der har erfaringer med Dali 400 og ved hvad der kan være galt. Har prøvet at bytte rundt på ledningerne på forstærkeren - så problemet er i højtaleren. Jeg har haft enhederne ud, stik af/på osv alt ser fint ud ??


Håber nogen har et bud

hilsen jens


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der sidder vel et delefilter i den, som er gået kold   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Måske... der findes flere steder på nettet hvor der handles med "antikt" hifi grej.
prøv at søge på Vintage hifi og dine Dali400. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

hæ - ja det dæmrer for mig.......... "nye" brugte højtalere   


Der kan ikke være mange stumper som kan gå i stykker i et delefilter.

Uden at vide noget om det, ville jeg prøve at udskifte elektrolyt kondensatorer.  

De har det med at tørre ud med tiden. 

Annonce

Husker jeg ikke rent galt, sidder der ingen filter i basserne på en Dali 400 højtaler. Basenhederne er 2 stk 8 ohms 6 1/2" der sidder koblet parallelt. Der er ingen tvivl om at begge basser ikke står af på samme tid. Men om den ene er smuttet for et stykke tid siden og nu den anden kan ikke helt modsiges. Men hvis det ikke er enhederne er der kun ledningsfejl tilbage og fejlfinde i, dvs. mellem højtalerklemmerne og selve basenhederne.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvis du alligevel har den pillet ud, så sætter du lige et 1,5volt batteri på terminalerne i et kort øjeblik og ser om de slår ud. Gør de det, så er de nok ikke brændt af. Det kunne også være forbindelsen fra terminalerne ud til enhederne.


Elektronikteknikeren

hej med jer

Og tak for svar. Jeg tog en højtaler med til en "mekaniker" som målte den igennem. Han kunne konstatere at begge bas/melllemtone enheder var brændt af - dvs det ikke var delefiltret. Hjemme igen sagde min søn at den anden højtaler jo heller ikke virkede. Rigtigt nok - same shit. Efter en samtale med "mekanikeren" må man konkludere at man ikke skal lade feststemte teenagere rode med deres mobiltelefoner på et anlæg med en kraftig forstærker. Det er ikke mobilerne som sådan der er problemet, men der skal skrues godt op for forstærkeren når man sætter mobilen til og når der så skiftes mobil sådan ca hvert 5 minut og jackstikket så skramler mod hvad som helst i processen = meget forvrængning ved høj styrke = højtalere kaput. Så blev jeg så meget klogere men egentlig ret logisk når man nu tænker over det......
Jeg har selv spillet virkelig højt med de højtalere uden problemer, men det var altså forvrængningen der var problemet.

Desværre er Dali 400 udgået af produktion for evigheder siden, så dele er ikke en mulighed. Har så været i Hi-Fi klubben og lånt 2 forskellige sæt med hjem i prislejet 2400-3000 kr/stk. What a fucking downer ............ så nu er jeg på vej ud på brugtmarkedet og skal se på et par Dali 470 imorgen. Den nyere version/efterfølger til Dali 400, som jeg har forstået det.

Da jeg købte anlægget i sin tid (1992) købte jeg det 100% "med ørerne" uden at skelne til pris og valget faldt på en Denon PMA 1080R forstærker og så de her Dali 400 (+ cd afspiller og pladespiller). Jeg hørte også forstærkeren med større/dyre højtalere men det var klart Dali 400 der sagde "come get me". Lidt stram/kontrolleret i bassen = som i mine ører giver meget mere dybde uden at overtage musikken og give musikken mere bas end der er, i et givent nummer. 

Yes - hvis nogen har godt/ondt at sige om Dali 470 hører jeg det meget gerne ;-)

Hilsen Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis