Brændt hul i trægulv

Hej kyndige folk,

Jeg står i den triste situation, at jeg har brændt hul i mit trægulv ved siden af brændeovnen. Det skete ved, at jeg ved tankeløshed fik brugt en murerspand til aske og placerede den på gulvet. Totalt idiotisk begge dele!

Nå, sket er sket og nu vil jeg gerne have fjernet plamagen på bedst mulig måde.

Jeg har slebet med sandpapir(korn 80 og 180) og fået det værste væk som det kan ses på billederne. Det første billede er før slibning og det andet er efter. Jeg har så forsøgt mig med oxalsyre(1 del til 4 dele vand), men jeg synes ikke rigtig det har hjulpet. Tanken er at få farven rundt om hullet væk og så spartle op i hullet med en træspartelmasse i samme farve som træet. Hvordan lyder den plan? Jeg er klar over at det vil give en mindre misfarvning, men jeg håber det bliver knap så synligt når jeg har givet resten af gulvet en mild slibning. 

Har nogen af jer andre gode forslag til hvordan jeg får farven rundt om hullet væk? Mere kradse blegningsmidler eller mere slibning?



2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror du vil få det pæneste resultat ved at udskifte det svedne træ med lus. 

Altså fjerne træet med en multicutter og stemmejern, og derefter lave to lus i samme type træ og lime/sømme dem på. Derefter slibe det hele plant, og behandle det på samme måde som gulvet. 

Det kræver lidt omhyggelighed, men jeg vil klart mene at det bliver pænere end at spartle det med. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Du kan kun fjerne brændt træ, ved at slibe det væk. Jeg tror ikke på, at du med nogen form for midler kan fjerne det brændte ellers. Jeg er enig med jthyge, en spartling med plastisk træ på så stort et område vil ikke blive pænt. Plastisk træ er fint til mindre reparationer, men ikke en der er så stor. Så vidt jeg kan se, er det op til en væg, så jeg tænker på, om det vil ses meget, hvis der bliver en hulning i gulvet det pgl. sted, fordi du er nødt til at slibe dybt. Evt. slibe er større område ned, således at hulningen bliver bredt over et større område.


Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også