Samle ledere bag lampeudtag

Jeg har for nylig sat nye gipslofter op i et gammelt hus jeg har købt. 

Jeg (og en pensioneret elektriker) afmonterede de gamle lampeudtag i den forbindelse, og nu skal de op igen. 

Jeg har 5 nul-ledninger og 5 faser som jeg simpelthen ikke kan brokke tilbage i de små klemmer i lampeudtaget. 4 går fint, men 5 er een for mange. 

Hvordan vil en elektriker løse dette problem? Samler han 5 ledninger i en muffe i dåsen og kører en stump/laske i et større kvadrat fra samlemuffe til klemmen på lampeudtaget?


Hvis man ikke spørger, får man ikke svar
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der kan netop gå 5 stk 1,5 mm2 ledninger i hver klemme i lampeudtag, men så skal de være "ny afisolerede" De må altså ikke have været monteret før så de er blevet knoklet af den skrue der spænder dem. Er de lange nok kan man klippe de 8-10 mm af der er skæve og så afisolere igen ( men det er ofte et problem ved nye lofter). Inden du begynder kigger du ned i monteringshuller på udtaget og sikrer at skruen er skruet tilstrækkelig tilbage.

 Du har ingen grund til at fasen kommer ned i lampeudtaget, de kan hygge sig i en samlemuffe op i bunden af dåsen, og generer så heller ikke den endelige montering af udtag. 

Ellers kan man i det tilfælde også samle 2-3 + en stump af samme kvadrat i en almindelig samlemuffe (og skubbe op).  Denne stump  + de resterende 2-3 samles så i udtaget. 

Når alle ledninger er monteret ( og man har lavet "hive ud test"  på den alle) er det en god ide at dreje udtaget lidt så ledninger lettere kommer opad i god orden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, men er det helt ligegyldigt hvilken nul-ledning jeg vælger?

Faserne samler jeg, som du skriver, det forstår jeg, de skal alligevel ikke bruges i lampesteder, da jeg har en tændledning fra stikkontakten.




Hvis man ikke spørger, får man ikke svar

Alle nulledere skal have forbindelse med hinanden, så det er ligegyldigt, hvilken nulleder du bruger.


fase

Du skal læse stump eller lus så får alle nulledere forbindelse med hinanden


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis