Fyr taber tryk over 14 dage

Hej LDS!

Jeg er efterhånden ved at løbe tør for gode idéer så nu skriver jeg her i håb om at nogle af jer har oplevet en lignende situation som mig.

Sagen er den at vi i 2014 får skiftet fra Olie til Naturgasfyr (Viessmann Vitodens 300-w) i et et-strengs anlæg, og i 2015 er der udskiftet/flyttet 3 radiatorer, i 2016 begynder fyret så at tabe tryk når det producerer varme, cirka 1-1,5 bar over 14 dage. Hvilket resulterer i at vi skal fylde vand på i 15-20 sekunder hver 14. dag. Vi haft VVS'er ude og tjekke fyret flere gange og ekspansion mv. ser fin ud og fyret er jo helt nyt. Derudover har vi 2 gange fået lækagesporet, uden at der har kunne findes en lækage, men fyret bliver altså ved med at tabe vand/tryk.

Ydermere, så har vi i den ene ende af huset en dunken i radiatorerne om natten, også selvom at anlægget og radiatorer er udluftet efter alle kunstens regler.

Så nu kommer 1000kr spørgsmålet, hvorfor hulen bliver mit fyr ved med at tabe tryk/vand, når der 1. ikke kan identificeres nogen lækage? 2. Trykekspansionsbeholderen har det fint og der er fin varme på alle radiatorer?

Håber på nogle gode bud, da jeg er ved at blive skør af hele tiden at skulle fylde vand på.

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver, at du fylder vand på i 15 til 20 sekunder. Det kunne tyde på at fortrykket i din kspansionsbeholder ikke er helt, som det skal være. Prøv at lukke så meget vand ud af systemet, at trykket er 0. Mål  derefter trykket ved den ventil, der sidder på siden af beholderen. Det bør være 0,5 bar. Er det lavere kan du pumpe trykket op til 0,5 bar.


fase

Hej S. Fabrin!

Tak for tip, det vil jeg lige prøve at tjekke. VVS'eren har dog gennemgået hele anlægget inkl. ekspansionsbeholderen, så tænker at han ville have fundet dette? Men måske ikke.

 Muligvis et dumt spørgsmål, men hvor bliver vandet så af hvis det nu er fortrykket den er gal med?

Hvis fortrykket mangler eller er for lavt, kan trykket i systemet blive så højt (> 2,5 bar), at sikkerhedsventilen åbner lidt og tager trykket af systemet.


fase

Men hvis det var tilfældet ville jeg så ikke kunne se trykket stige på manometeret? For det eneste der sker der, er at trykket falder ligeså stille over 14 dage indtil advarslen for lavt tryk går og jeg fylder vand på igen.

Har sådan et gasfyr en kedel? For så tænker jeg der kan være en lille utæthed som kan være svært at spore idet vandet jo straks fordamper. 

Annonce

Hej Frank

Ja, der er en kedel. Men hvis det var kedlen, ville problemet så ikke være permanent idet fyret jo også laver varmt brugsvand hele året. Problemet er kun eksisterende når fyret skal varme radiatorer.

Prøv at tjekke dine radiatorer. Se efter om malingen "koger op". Det er tegn på en rusten radiator. Radiatorer behøver slet ikke at dryppe, for små utætheder kan nå at fordampe. Det er vigtigt at du finder din utæthed, for frisk vand sætter gang i tæringen af dit anlæg.


Søren O

På Arbejde havde jeg et lignende problem over flere år med en gasfyr. Det var nu ikke en wiesman vitodens som vi også har nogle stykker af.  Denne her tabte også tryk og vi kunne intet se. Der blev skiftet til større akkumulerings tank, der blev pumpet op med fortryk m.m. 

Så en dag opdagede jeg at der kom enkelte dråber oppe fra sikkerhedsventil. Ikke den til brugsvand som bør lække lidt når der er forbrug på brusere i omklædningsrum, men den som sidder oppe i selve fyret. Dråberne faldt netop ned på det varmeste rør i bunden af fyret, og fordampede. Det var først da jeg satte en finger op i sikkerheds ventilens afgang jeg gentagne gange kunne mærke en dråbe. 

Sikkerhedsventil blev skiftet og fra at der blev lukket vand på ugentlig ( og i en periode lavet noget ulovligt automatisk påfyldning ) så blev det til måske en gang om året. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Saltefisk skrev den 23-09-2017 16:23:49

Hej Frank

Ja, der er en kedel. Men hvis det var kedlen, ville problemet så ikke være permanent idet fyret jo også laver varmt brugsvand hele året. Problemet er kun eksisterende når fyret skal varme radiatorer.

 Ok, det overså jeg. Nu ved jeg ikke hvor meget vand dit anlæg indeholder, men jeg ved det tager omkring 15-20 sek. og fylde en 18 liters spand med vand, det vil med andre ord sige at anlægget taber mere end 1 liter vand i døgnet.

Eriks forklaring kunne i mine øre lyde rigtigt, hvis det ikke lige var fordi at sikkerhedsventilen (og evt. automatudlufter skal være monteret efter kedlen. Så hvis den er "utæt" ville den også dryppe hvis der kun laves brugsvand. Så sumesumarum i min optik må der være en lækage på strengen, på trods af gentagne forsøg på lækagesporing.  

Ps. Er varmerørene pex eller jern?

Rørene er jern, huset er fra 60’erne, og det er de originale rør i hele huset.

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også