Vindmølle producerer 10% af hvad den skulle

Hejsa.
Vi købte en vindmølle for en halvanden år siden. Mikrovindmøllen skulle producere ca 3500 kwh om året. Den producerer ca. 200 kwh. Dem vi købte møllen af har prøvet følgende:

- Udskiftet hele vindmøllehovedet
- Udskiftet kablet som går op til vindmøllehovedet
- Skiftet inverteren 3 gange
- Sat en bimåler op efter inverteren.

Ingen af de ting har hjulpet. Det eneste som ikke er blevet skiftet er installationskablet mellem vindmøllen og inverteren. Jeg står nu og kigger ind i kasse(billede 1), hvor ledningerne er samlet før de går i inverteren. Her kan jeg se elektrikeren har ladet et blåt kabel hænge ved siden af. Har det nogen betydning?  Det vil sige det ikke er tilsluttet hverken fra vindmøllen eller inverteren.

Jeg tænker blot der kun er to muligheder. Enten producerer møllen bare ikke mere, ellers forsvinder strømmen et eller andet sted hen. Men der er ikke nogle klager på nettet, eller indlæg på at vindmøllen ikke producerer det den skal. Bimåleren som jeg har nævnt viser den samme produktion som på inverteren. Så output må være det samme. Nå mærkelige er at hvis det blæser godt viser inverteren at der produceres 1200w. Men produktionen når el går ud af inverteren er måske 1.5w. Det er en meget meget stor forskel på de tal.

Jeg har lavet en tegning af hvordan ledningerne er koblet sammen. Har i nogle kommentarer til det? Er der noget som virker forkert i jeres øjne?

(en større version af billedet kan ses her: Ledning setup)
Hvad betyder farverne på ledningerne? Jeg har et voltmeter, kan jeg måle på nogle af ledningerne om de giver det rigtige output?

Billede 1:



Billede 2:


Billede 3:


Jeg håber der er nogle som har et par forslag til hvad der kan være galt?

Med Venlig Hilsen
Mads

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For det første den blå ledning har ingen betydning, fordi det, der kommer fra møllen, er tre faset. Den blå ledning er bare tilovers. Farve på ledningerne er der kun for at kunne kende dem fra hinanden. Dog er lyseblå  og gulgrøn i særdeleshed reserveret til henholdsvis nul og jord. Den lyseblå kan bruges til andet, hvor i mod gulgrøn kun må bruges til PE/jord ( du bliver hængt, brændt og ristet over en sagte ild, hvis du bruger den til andet). Hvis du vil måle på dine ledninger, skal du måle mellem sort og grå, grå og brun samt brun og sort. Det der er interessant, er i første omgang spændingerne på afgangssiden af inverteren. Så et spørgsmål angående din bimåler, sidder den på indgangssiden eller på udgangssiden af din inverter? Efter tidligere indlæg ser det ud til at måleren er en enfaset måler. Det betyder, at visningen skal ganges med tre. Hvis bimåleren ikke sidder på afgangssiden af inverteren, vil jeg gå så langt som at sige, at du ikke kan bruge den til noget, fordi du er interesseret i, hvad der kommer ud af invertere og ikke, hvad der kommer ind. Den bør sidde på afgangssiden. Hvis du vil lave de spændingsmålinger, jeg har skitseret ovenfor, kan det hjælpe med at finde ud af, hvad der er galt.


fase

Min tankegang som maskinmester, der er vandt til at arbejde med diesel generatorer er følgende skal tjekkes:

  1. Der skal måles mellem møllens faser, hvilken spænding den leverer mellem hvert sæt faser (3 spændinger).
    1. L1-L2
    2. L1-L3
    3. L2-L3
  2. Så skal du måle først spænding og modstand mellem jord (gul/grøn) og hver af de 3 faser på møllen, for at tjekke for overgang i møllen/møllens kabel. 
    1. PE-L1 (Både Volt og Ohm)
    2. PE-L2 (Både Volt og Ohm)
    3. PE-L3 (Både Volt og Ohm)
  3. Mål spændingen på tilgangen af inverteren
    1. L1-L2
    2. L1-L3
    3. L2-L3
  4. Mål spændingen på afgangen af inverteren
    1. L1-L2
    2. L1-L3
    3. L2-L3
  5. Med et tang-amperemeter skal du så måle hvor mange ampere der er i de 3 faser på de forskellige steder:
    1. Afgang møllen L1, L2, L3 (1 fase ad gangen i tang-amperemeteret)
    2. Tilgang Inverter L1, L2, L3 (1 fase ad gangen i tang-amperemeteret)
    3. Afgang Inverter L1, L2, L3 (1 fase ad gangen i tang-amperemeteret)


Når du har alle disse målinger, så er der nogle værdier at gå efter.
Disse målinger skal helst tages inden for få minutter af hinanden, med så konstant et vindtryk som muligt, aht. stabiliteten i produktionen.

Dine salgs- papirer med lovning på 3500kWh/år, hvilke vind forhold er dette opgivet ved? Er dette "op til" eller "gennemsnitligt"?

Har du et modelnummer på møllen, evt. et mærkeskilt?
Ligedan på inverteren.

Hvordan står møllen i forhold til dine bygninger + omgivelser (Tag evt. google maps satelit billedet, og vis med en cirkel hvor møllen står, og klip din adresse + adresse linjen væk fra billedet.


Edit: Nu er der tilsluttet forbrugere til møllen forhåbentligt, eller rettere inverteren. For hvis ingen forbrug af strømmen den laver, så er der jo heller ikke noget den kan producerer.....


 

Hejsa.
Mange mange tak for svarene. Det er pænt af jer at skrive. Jeg prøver lige at besvare alle spørgsmålene til mig så godt så muligt.

S. Fabrin - Bimåleren
Sidder på afgangssiden. Det vil sige efter inverteren. Nu er jeg desværre ikke ekspert i strøm, så jeg spørger lige lidt dumt. Jeg har et voltmeter som denne: Voltmeter. Jeg sætter + pol på sort og - pol på grå? Her skulle jeg så få en måling på 12 volt?

1: sort og grå
2: grå og brun
3: brun og sort.

kovas - skrivefejl
Jeg mente det på den måde at når inverteren viste 20.1kw, så viste bimåleren også 20.1kw. Men det var dumt beskrevet. Det giver ikke nogen mening hvis man ikke ved det. Så den tager jeg på min kappe :-)

Steensen
Tak for dit lange indlæg. Det kommer vidst til at gå ud over min forstand at gøre alle de ting, så det kan være jeg skal få fat i en anden elektriker, og så vise ham hvad du har skrevet.

Det er op til 3500 kw. Vi bor på landet med åbne marker rundt omkring huset, ingen træer/bygninger foran vindmøllen som har betydning. Selvom det ikke er vestjylland, så blæser det som en pelikan her, fordi der ikke er noget som tager vinden.

Inverteren er denne: HYE inverter
Vindmøllen er denne: HYE 1500kw
Lidt mere tekniske detaljer om vindmøllen: Tekniske detaljer

Den kinanølle får du aldrig til at producere mere end et par hundrede w under danske forhold.

Der er masser af dokumentation på nettet og YouTube ang. kinamøllerne.

Som jeg læser specs. skal det blæse 12 sekundmeter for at den generere 1500w. Det er i forvejen nok ret højt sat.

Og hvor stor en del af året har du den vindhastighed?


Elektronikteknikeren
Annonce

 - Bimåleren
Sidder på afgangssiden. Det vil sige efter inverteren. Nu er jeg desværre ikke ekspert i strøm, så jeg spørger lige lidt dumt. Jeg har et voltmeter som denne: Voltmeter. Jeg sætter + pol på sort og - pol på grå? Her skulle jeg så få en måling på 12 volt?

1: sort og grå
2: grå og brun
3: brun og sort.

Jeg vil gerne have dig til  at måle spændingerne mellem de farvede ledninger , der er nævnt ovenfor vist på billede 2 . Du bør forvente en spænding på ca. 48 V. Når møllen producerer noget, må du gerne måle spændingen på udgangssiden af inverteren. Den bør ligge på ca. 230 V. Jeg går her ud fra, at det er en enfaset udgang, som din inverter har efter, hvad der vises på billede 3


fase

tjek dette fakta ark om din vindmølle.

http://bioeksperten.dk/Resources/Fi...on%201.pdf

på side 4 er angivet (under ideele forhold) hvad din vindmølle forventes at give i output ved forskellige vindhastigheder - i praksis er tallene lidt lavere da vindmøllen som regel ikke er oppe i fri luft mennstår på en mast - måske i nærheden af et hus, træ eller ligne.

nu må du ikke hænge mig op på det, men tænker at det er realstisk at anslå middelvinden til ca 4 ms

jeg læser det til 100 watt - langt fra de 1500 watt (som er møllens maks ratede watt- det er blot et tal for hvad målen kan tåle at belastes med) den faktiske produktion kan regnes ud fra det bestrøgne areal, møllens effektivitet og vindhastighed.

det skal blæse pænt krafigt før du får mere end 200 watt ud af den.

ud over hvad møllen faktisk producere er der også er tab i ledninger og inverter.


forventet års produktion er

0,1 kw/h * 24 h * 365 = 876 kwh

i praksis måske lidt mindre pga tab i inverter, inverterens eget forbrug kan snildt være 30 watt og det er jo relativt stor % hvis møllen producere 100 watt. tilbage til forbrug er måske 600kwh/år eller hvad der svae til en strøm værdi på 1500 kr.


Hejsa.
Nu er der selvfølgelig ingen vind overhovedet, så jeg kan ikke rigtig måle noget.

Jeg tænker lige umiddelbart for produktionen... Jeg har selvfølgelig stået og fulgt vindmllen produktionen tæt, når det har blæst meget. Et eksempel kan være følgende: Inverteren producerer konstant mellem 1000 -1200 w over en time. Hvis vi sætter det meget lavt og siger vindmøllen minimum skulle producere 200 w på en time. Det gør den langtfra. Det er en produktion på 10w.

Derfor tænker jeg at der må være et eller andet galt. 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis