Vindmølle producerer 10% af hvad den skulle

Hejsa.
Vi købte en vindmølle for en halvanden år siden. Mikrovindmøllen skulle producere ca 3500 kwh om året. Den producerer ca. 200 kwh. Dem vi købte møllen af har prøvet følgende:

- Udskiftet hele vindmøllehovedet
- Udskiftet kablet som går op til vindmøllehovedet
- Skiftet inverteren 3 gange
- Sat en bimåler op efter inverteren.

Ingen af de ting har hjulpet. Det eneste som ikke er blevet skiftet er installationskablet mellem vindmøllen og inverteren. Jeg står nu og kigger ind i kasse(billede 1), hvor ledningerne er samlet før de går i inverteren. Her kan jeg se elektrikeren har ladet et blåt kabel hænge ved siden af. Har det nogen betydning?  Det vil sige det ikke er tilsluttet hverken fra vindmøllen eller inverteren.

Jeg tænker blot der kun er to muligheder. Enten producerer møllen bare ikke mere, ellers forsvinder strømmen et eller andet sted hen. Men der er ikke nogle klager på nettet, eller indlæg på at vindmøllen ikke producerer det den skal. Bimåleren som jeg har nævnt viser den samme produktion som på inverteren. Så output må være det samme. Nå mærkelige er at hvis det blæser godt viser inverteren at der produceres 1200w. Men produktionen når el går ud af inverteren er måske 1.5w. Det er en meget meget stor forskel på de tal.

Jeg har lavet en tegning af hvordan ledningerne er koblet sammen. Har i nogle kommentarer til det? Er der noget som virker forkert i jeres øjne?

(en større version af billedet kan ses her: Ledning setup)
Hvad betyder farverne på ledningerne? Jeg har et voltmeter, kan jeg måle på nogle af ledningerne om de giver det rigtige output?

Billede 1:



Billede 2:


Billede 3:


Jeg håber der er nogle som har et par forslag til hvad der kan være galt?

Med Venlig Hilsen
Mads

Hejsa. Vi købte en vindmølle for en halvanden år... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
McDuck4 skrev den 28-09-2017 19:31:18

Hejsa.
Undskyld det sene svar, jeg har lige været væk fra computeren i nogle dage. Mange tak for alle svarene. Jeg har prøvet at være ude og måle på inverteren. Jeg har fået følgende tal:

Afgangssiden:
Sort / Grå : 220V
Grå / Brun : 220V
Brun / Sort: 220V

Indgangssiden:
Sort / Grå : 110V
Grå / Brun : 110V
Brun / Sort: 110V

Jeg er nok ved at være derhenne hvor man skal prøve at have en med forstand på det herud. Der er vel ikke nogen som kender nogen der bor omkring SKanderborg området, har forstand på hvordan man måler, og som har lyst til at tjene en skilling...
Jeg er iøvrigt ved at få kontaktoplysninger på en anden person der har opstillet nøjagtig samme vindmølle. Så jeg glæder mig til at høre hans erfaringer.

Mvh Mads

 er der ikke noget galt men burde du have 400 volt ud når du måler imellem de 3 faser .Det er rigtigt der vil være 230 målt imellem N-L1 og N-L2 og N-L3 men imellem  L1-L2 og L1-L3 og L2 og L3 burde der være 400 volt og eftersom at møllen er 3 faset skal den levere 400 volt ud for at passe til det danske elnet .Hvis man ser på de data der er omgivet for møllen (Net-tilsluttet: AC110/220) så er der noget galt et sted da vores elnet hedder ac230/400 

@ jensen55, der er uoverensstemmelse mellem nedenstående tegning og billede 3, idet billede 3 viser en 1 faset tilslutning og billedet viser 3 faser og nul. Så der kan formentlig kun måles 230V.@ Mads, kan jeg ikke få dig til at måle spændingen på udgangen af inverteren. Jeg vil gerne have at du måler den ved indgangen af det relæ, der vist på tegningen. Du kunne også tage et billede af relæet, så det er muligt at se, om der er en eller tre faser ind i relæet. Den måler, du har vist, er enfaset, så jeg tror der er en fejl i din tegning af forbindelserne mellem inverter og relæ. De målinger, du har lavet er formentlig ikke på udgangen af inverteren, men på indgangen. Er det rigtigt?


fase

du har ret inventer skal kun give 1x230 ud den kan åbenbart give et sted imellem 190-260V AC ud men skal have min 3x40 volt ind fra møllen men lad os lige se når @mads svare tilbage om hvad spændingen er på udgangs siden at inveter.Det kunne endelig også være interessant at måle strømstyrken på indgangsiden af inventer 

Hey. Har du stadig vindmøllen?
Mvh Lars 
Hejsa

Nej den løb løbsk under en hård vind :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis