Vindmølle producerer 10% af hvad den skulle

Hejsa.
Vi købte en vindmølle for en halvanden år siden. Mikrovindmøllen skulle producere ca 3500 kwh om året. Den producerer ca. 200 kwh. Dem vi købte møllen af har prøvet følgende:

- Udskiftet hele vindmøllehovedet
- Udskiftet kablet som går op til vindmøllehovedet
- Skiftet inverteren 3 gange
- Sat en bimåler op efter inverteren.

Ingen af de ting har hjulpet. Det eneste som ikke er blevet skiftet er installationskablet mellem vindmøllen og inverteren. Jeg står nu og kigger ind i kasse(billede 1), hvor ledningerne er samlet før de går i inverteren. Her kan jeg se elektrikeren har ladet et blåt kabel hænge ved siden af. Har det nogen betydning?  Det vil sige det ikke er tilsluttet hverken fra vindmøllen eller inverteren.

Jeg tænker blot der kun er to muligheder. Enten producerer møllen bare ikke mere, ellers forsvinder strømmen et eller andet sted hen. Men der er ikke nogle klager på nettet, eller indlæg på at vindmøllen ikke producerer det den skal. Bimåleren som jeg har nævnt viser den samme produktion som på inverteren. Så output må være det samme. Nå mærkelige er at hvis det blæser godt viser inverteren at der produceres 1200w. Men produktionen når el går ud af inverteren er måske 1.5w. Det er en meget meget stor forskel på de tal.

Jeg har lavet en tegning af hvordan ledningerne er koblet sammen. Har i nogle kommentarer til det? Er der noget som virker forkert i jeres øjne?

(en større version af billedet kan ses her: Ledning setup)
Hvad betyder farverne på ledningerne? Jeg har et voltmeter, kan jeg måle på nogle af ledningerne om de giver det rigtige output?

Billede 1:



Billede 2:


Billede 3:


Jeg håber der er nogle som har et par forslag til hvad der kan være galt?

Med Venlig Hilsen
Mads

Hejsa. Vi købte en vindmølle for en halvanden år... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
McDuck4 skrev den 24-09-2017 09:55:47

. Et eksempel kan være følgende: Inverteren producerer konstant mellem 1000 -1200 w over en time. Hvis vi sætter det meget lavt og siger vindmøllen minimum skulle producere 200 w på en time. Det gør den langtfra. Det er en produktion på 10w.

 Når møllen i følge inverteren producerer mellem 1000 og1200 W i en time er det en produktion på 1,2 kWh, det skulle din måler så også vise. Du har på din tegning over ledningsføringen fra mølle til relæ vist at udgangen fra inverteren er 3 faset. Er det sådan i virkeligheden? Din måler er en faset og billedet af kabel fra udgangen viser også en treleder altså enfaset. Det relæ, du har vist på din tegning, er det koblet ind, bare lige en tanke. Kunne du ikke tage et billede af det og tilslutningen til omgivelserne. Mål også lige spændingen på udgangen af inverteren, den skal være ca. 230 V, selv om møllen står stille.



fase

øh, udgangen af inverter er vel tilsluttet 240 volt og vil deraf altid vise 240 volt uanset om der produceres eller ej - selv med et dårligt ledende kabel vil spændingen blive vist korrekt da der ingen strøm går.

jeg er lidt i tvivl med hvad der menes med at 'inverter producere 1000-1200watt' og møllen kun levere 10watt'. det lyder i mine øre som en temmelig god deal og ikke noget man behøver lave om på - din inverter 'opfinder' selv energi og er en slags 'magisk boks' der levere gratis energi til dig.

lyder mere som om dine måle metoder måska ikke er helt i orden - hvordan ved du at din mølle ikke producere nok ?

som jeg skrev i mit tidligere indlæg så tjek kurven for hvad din møle producere ved en given vindhastighed - den vil typiske være mellem 0.1 og 0,2 kwh minus evt tab i inverter.

på 1 time kan du forvente at den producere ca 0,07 kwh til forbrug andets steds i hustanden eller svarende til at mens møllen løber lystigt rundt så kan du lige akurat producere strøm til en 75 watt pære.

det er hvad du kan forvente at denne slags mølle ifølge dens officielle specifikationer.

Hvor langt er der mellem mølle og inverter, har du et langt kabel, og det er under dimensioneret, kan der være en del tab her. (inverter bør sidde så tæt på møllen som muligt) 


Vi prøver igen, i morgen --

@ je_ns der er 10 m mellem mølle og inverter i følge tegning.

@ NielsChr min opfattelse er også at der bør være ca. 230 V konstant på udgangen af inverteren, ellers kan der selvfølgelig ikke afleveres energi til forbrug. Mit spørgsmål går på at få opklaret, om der overhovedet er forbindelse til nettet. Derfor har jeg spurgt om, der er 230V på udgangen af inverteren. Vi må jo begynde et sted med fejlsøgning, så derfor mit spørgsmål.


fase

Hejsa.
Undskyld det sene svar, jeg har lige været væk fra computeren i nogle dage. Mange tak for alle svarene. Jeg har prøvet at være ude og måle på inverteren. Jeg har fået følgende tal:

Afgangssiden:
Sort / Grå : 220V
Grå / Brun : 220V
Brun / Sort: 220V

Indgangssiden:
Sort / Grå : 110V
Grå / Brun : 110V
Brun / Sort: 110V

Jeg er nok ved at være derhenne hvor man skal prøve at have en med forstand på det herud. Der er vel ikke nogen som kender nogen der bor omkring SKanderborg området, har forstand på hvordan man måler, og som har lyst til at tjene en skilling...
Jeg er iøvrigt ved at få kontaktoplysninger på en anden person der har opstillet nøjagtig samme vindmølle. Så jeg glæder mig til at høre hans erfaringer.

Mvh Mads

Annonce

levere du strøm til nettet, eller bruger du det selv.



Vi prøver igen, i morgen --

Hej Jens.

Jeg leverer strøm til noget. Jeg får endda hele 10 kr,- om måneden for min produktion :-)

Hvad skete der egentligt hvis man ikke var tilsluttet nettet? Hvis man eks. producerede 900W, men brugte 10W. Noget ville brænde af, eller?

Hvis møllen ikke kan aflevere energien vil den løbe hurtigere rundt, indtil den indbyggede bremse slår til.


Elektronikteknikeren

Jeg tænker så bare, hvis du prøver at sende dine 220 volt, ind på et net med over 230 volt, så vil du ikke få meget el sent af sted?


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis