Radiator med blæser.

Jeg går med en lille ide om at jeg gerne vil sætte en blæser under mine radiatorer inden vinteren kommer.

Jeg sejler en del så jeg tænkte på at det jo kunne være dejligt at når man kom hjem kunne man sætte varme på radiatorerne med en blæser under så man kunne få ordentlig varme på i en fart.

Jeg forestiller mig at sætte en tromleblæser (som i en Luft/luft varmepumpe indedel) under mine radiatorer -som er Rio PK 3 - Men som skrevet er det på idestadiet endnu.

Jeg ved godt at der findes systemer med blæsere fra PC-er som virker på samme måde. Men kunne godt tænke mig at sætte en anden form for ventilator på.

- Der vil sikkert komme træk med blæseren, men jeg kunne jo gå ud og købe ind indtil der var varmet igennem...


Er ideen helt forkert + Eller har jeg overset/glemt noget ?



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg går med en lille ide om at jeg gerne vil sætte... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis viceværten stadig har din nøgle, kunne det være at du kan lave en aftale med ham om at skrue op for varmen inden du kommer hjem.


Søren O

Nu bliver jeg sgu lidt småsur

Jeg stiller et spørgsmål i dette forum om et konkret (fysisk - varmeteknisk emne) og får stort set kun at vide at det ikke er muligt . Og vis så er det mindst ulovligt  - Hvor blev de gode forslag om at det var en god ide, for min problemstilling opsat, af ? Eller gik der  bare " GAMLE SURE MÆND "  eller jantelov i tråden ?



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Igen en trådstarter som bliver sur når svarerne ikke passer ind i programmet , engang til , du får ikke hurtigere varme ud af 2000W elvarmeblæser end du får af en 2000 W elpanel varmeovn , det er en naturlov.................slut herfra.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Helt ærligt, hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre? Det eneste der sætter en grænse for, hvor hurtigt du får varmet rummet op, er radiatorens kapacitet. Prøv det. Men hvordan vil du sætte ventilatoren igang inden du kommer til lejligheden? Eller vil du starte ventilatoren, inden du går på indkøb?


fase

Det er da ikke meningen at du skal blive sur - det var slet ikke min hensigt. Jeg forsøger bare at komme med nogle realistiske forslag til dig, og fortæller samtidig hvad du skal passe på.

Jeg sidder selv som administrator i en mindre ejerforening, og skal også lave varmeregnskabet. I vores forening har vi heldigvis energimålere til hver enkelt lejlighed, så hos os ville blæsere være uden betydning.

Du har da helt ret i at du kan få radiatoren til at afgive væsentligt mere varme ved at afkøle den med en blæser. Det kræver dog at anlægget ikke er indreguleret. Hvis jeres anlæg er indreguleret rigtigt, er der sat begrænsninger op som hindrer et for stort flow (fjernvarmevand) - altså der er sørget for at flovet er tilpas lavt for at sikre en god afkøling.


Søren O
Annonce
karl smart skrev den 30-09-2017 17:11:53

Igen en trådstarter som bliver sur når svarerne ikke passer ind i programmet , engang til , du får ikke hurtigere varme ud af 2000W elvarmeblæser end du får af en 2000 W elpanel varmeovn , det er en naturlov.................slut herfra.

 Læs venligst min problemformulering.... i 1. oplæg....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
S. Fabrin skrev den 30-09-2017 17:13:16

Helt ærligt, hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre? Det eneste der sætter en grænse for, hvor hurtigt du får varmet rummet op, er radiatorens kapacitet. Prøv det. Men hvordan vil du sætte ventilatoren igang inden du kommer til lejligheden? Eller vil du starte ventilatoren, inden du går på indkøb?

 Læs venligst min problemformulering.... i 1. oplæg....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Hvis din radiator er kold i bunden, som alle radiatore bør være. Så betyder det at den afsætter al den varme der kommer igennem den. Også hjælper det jo ikke at sætte en blæser på, for der er ikke mere varme at afgive. 

Kan du derimod skrue den på på 5/max så du kan mærke at den også bliver varm i bunden, og på afgangsrøret, så vil du godt kunne få mere varme ud af den ved at sætte en ventilator til at blæse på den. 

Så du bliver nød til at finde ud af om der KAN komme mere energi igennem radiatoren, end den kan afgive. Ellers giver det ikke mening at tænke videre med din ide. 

Og husk på, folk prøver altså bare at hjælpe, så der er ingen grund til at blive sur. Så risikere du bare at der ikke er nogen der gider at forsøge at hjælpe dig.  

Søren O skrev den 30-09-2017 17:20:44

Det er da ikke meningen at du skal blive sur - det var slet ikke min hensigt. Jeg forsøger bare at komme med nogle realistiske forslag til dig, og fortæller samtidig hvad du skal passe på.

Jeg sidder selv som administrator i en mindre ejerforening, og skal også lave varmeregnskabet. I vores forening har vi heldigvis energimålere til hver enkelt lejlighed, så hos os ville blæsere være uden betydning.

Du har da helt ret i at du kan få radiatoren til at afgive væsentligt mere varme ved at afkøle den med en blæser. Det kræver dog at anlægget ikke er indreguleret. Hvis jeres anlæg er indreguleret rigtigt, er der sat begrænsninger op som hindrer et for stort flow (fjernvarmevand) - altså der er sørget for at flovet er tilpas lavt for at sikre en god afkøling.

 Hej Søren...Du har da fat i det rigtige i ideen...

Det jeg bliver knotten over er indlæg der ikke forholder sig til det fysiske... Men til mærkværdige regler m.m... - jeg kalder det Jante-lov....  i stedet for at læse oplæget ordentlig igennem inden man svarer..


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Illisher skrev den 30-09-2017 18:32:16

Hvis din radiator er kold i bunden, som alle radiatore bør være. Så betyder det at den afsætter al den varme der kommer igennem den. Også hjælper det jo ikke at sætte en blæser på, for der er ikke mere varme at afgive. 

Kan du derimod skrue den på på 5/max så du kan mærke at den også bliver varm i bunden, og på afgangsrøret, så vil du godt kunne få mere varme ud af den ved at sætte en ventilator til at blæse på den. 

Så du bliver nød til at finde ud af om der KAN komme mere energi igennem radiatoren, end den kan afgive. Ellers giver det ikke mening at tænke videre med din ide. 

Og husk på, folk prøver altså bare at hjælpe, så der er ingen grund til at blive sur. Så risikere du bare at der ikke er nogen der gider at forsøge at hjælpe dig.  

 Tak for svaret... jeg skrev i oplægget at det er en gennemkold lejlighed jeg kommer hjem til. 

Blæseren skal bruges til at gennemvarme lejligheden hurtigst muligt... - gerne med termostaten på max... måske kun en time , eller 2... 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis