Ledningstværsnit i el-tavle fra 1972

Hej,

Vi har netop overtaget et Johan Christensen hus fra 1972. I forbindelse med udskiftning af køkkenet er jeg ved at trække nye forsyningskabler til dette fra el-tavlen. Fra HPFI til første række gruppeafbrydere er der benyttet 6 kvadrat ledning, herefter er der benyttet 2,5 kvadrat til resten. Spørgsmålet er om dette var lovligt på daværende tidspunkt? Umiddelbart virker det for mig ikke særligt hensigtsmæssigt. 


Mvh. 

Kasper


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lovligt , men jeg havde nok brugt 4 kvadrat i stedet for 2,5 kvadrat  i starten , og så gå ned til 2,5 kvadrat til de sidste 2 grupper , og ja det er ikke særligt hensigtmæsigt lavet............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tak for svar. 

Jeg udskifter ledningerne i nær fremtid. Gruppeafbryderne kunne også godt trænge til en opdatering, dog vil jeg udskifte disse til nye med smeltesikringer, da alle grupper er 3-polede - og en 3-polet automatsikring slår jo fra på alle poler, så ryger alt lys på én gang!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Når nu du er igang med skift af din el-installation, så skal du være OBS på de nye stærkstrøms bekendtgørelses regler, så som placering af strøm udtags placering, men ligeså maskinernes/forbrugernes placering i forhold til våd-zonen. 120cm snor-test fra brusekabinen f.eks. bare for at nævne en forandring.

Selvom du selv bare skifter kablerne, så er jeg ret sikker på det tæller som en ny el-installaion, og så skal du have en installatør ind over at godkende det hele, og det har jo som sagt også en del at sige mht. mange tidligere accepterede ting, der ikke er det mere.


 

Der findes 1 pol automatsikring 1 modul          10 A - 13 A           


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 21-09-2017 11:14:27

Der findes 1 pol automatsikring 1 modul          10 A - 13 A           

 Ja, det er rigtigt. Dem kunne jeg overveje, jeg kan heller ikke lige finde de andre til smeltesikringer ved Solar. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Sådan set skal man ikke have en elinstallatør ind over for at godkende   Man må slet ikke pille ved den faste installation uden at have eller være ansat hos en med autorisation  

2,5 mm2 er naturligvis ok, til den sidste 16A gruppe i rækken.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-09-2017 18:54:20

Sådan set skal man ikke have en elinstallatør ind over for at godkende   Man må slet ikke pille ved den faste installation uden at have eller være ansat hos en med autorisation  

2,5 mm2 er naturligvis ok, til den sidste 16A gruppe i rækken.

 Super tak.  

Jeg er ansat i en virksomhed med autorisation, og selvom det er over 10 år siden jeg sidst har roddet med ledninger med et tværsnit over 0,8 så burde det være en overkommelig opgave. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Når du er ansat i en virksomhed med autorisation, kan du bare gå i gang. Den der med at man kan få en aut. til at godkende en installation, han ikke selv har lavet går ikke Steensen. Jeg ville da skifte mine gruppeafbrydere ud til automatsikringer på den måde, at lysgrupperne fik hver sin sikring enten en eller topolede alt efter, hvor megen plads du har. De trefasede grupper bliver selvfølgelig forsynede fra firpolede grupper.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis