Hvordan bruger jeg min brændeovn?

Er lige flyttet ind i et hus med brændeovn, og aner ikke hvordan jeg skal betjene denne!

Brændeovnen er til ren hygge, primær opvarmning består af radiatorer/gulvvarme forsynet via fjernvarme.

På brændeovnen er følgende, eller hvad jeg tror de er:

1; topspjæld

2; håndtag til bundspjæld (nr. 4)

3; endnu et spjæld, denne gang i lågen.

4; bundspjæld

5; spjæld i rør

6; umiddelbart bare en bolt med vinger

Nogen der kan give en nogenlunde guide til brug af maskineriet?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bedste du kan gøre,er at bestille en skorstensfejer,han kan give dig svar på,hvordan du bruger ovnen,og samtidig tjekke om skorsten m.m.er ok.


bh

Du har nok fundet ud af hvordan dyret virker. Men for andre der læser tråden kommer mine erfaringer.

Spjæld i røret (5). Lukkes når ovn ikke bruges over lang tid. Så mindre varme suges ud af stuen.

Når du tænder op så, skal bundspjæld/lågespjæld være åbne, så ovnen kan suge luft ind.

Topspjæld skal også være helt åben, så oven kan komme af med røgen.

Når der er kommet godt gang i ovnen, så lej med top og bundspjæld.

Lukker du topspjæld lidt/meget, så tvinger du varmen til at blive i ovnen. Den er meget følsom. Start med at lukke den helt, ilden dør ud, åben spjældet langsomt indtil du få de ønskede flammer.

Lukker bundspjæld lidt/meget, så kommer der mindre luft til, hvis du har tændt godt op så kan denne som regel lukkes næsten hel, så holder brændet længere.

Selv tænder jeg op ved at lægge et stykke træ på tværs og længst inde og med barken opad.

Derpå lægger 2-3 stykker med 1 cm. mellemrum, så de ligger skråt op af det første stykke træ. Herunder 2 burnere/optændere til optænding. Altid en super optænding.

Er træet fugtigt er det svært at tænde. Har du lige renset alt aske ud, så kan den være svær at tænde, læg en tynd avis i bunden.  

Når du lægger nyt brænde på, skal du muligvis åbne bundspjæld lidt for at få den til at antænde det næste stykke træ.

Selvom ruden er sodet helt til, så hvis du tænder rigtig op så vil ovnen brænde soden af.


Hvis nogen har en endnu bedre måde at tænde op på eller en kommentar til spjæld eller andre tricks, så skriv

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vær forsigtig med at knibe for lufttilførelsen som kan forårsage ufuldendt forbrænding med sur lugt hos naboerne og soddannelse i skorstenen. 

Prøv dig lidt frem som Dennis har foreslået, og gå så ud og se om røgen fra skorstenen er svag grå. Denne inspektion giver en god rettesnor om korrekt forbrænding.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Modsat når man laver bål i naturen så  anbefaler man i dag at tænde op i brændeovne fra toppen af i brændestakken. Ellers bliver alt brændet varmet op samtidig og afgiver gasser som ikke forbrændes ordentlig fordi du er nødt til at lukke lidt af. Når du tænder op er det godt at have nogle mindre stykker træ øverst og så en eller flere af de her tørsprit poser ovenpå. 

Så tænd fra oven af, brug tørt brænde, lidt brænde ind ad gangen så du stort set hele tiden har synlige flammer, og så kig på røgen fra svag grå til næsten usynlig, hurtig efter opstart.

Klik her for en youtube video som beskriver metoden


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis