Forskalling på skæve indervægge

Hej med jer, her er så mit første indlæg nogensinde :-)

Jeg er ved at renovere lidt på en gammel tilbygning fra 40'erne. Der er tale om dobbelte murstensvægge som er pilskæve.

Jeg vil gerne have lagt nogle klinker på væggene og har tænkt mig at sætte gips eller fiberplader på først. Rummet er ret lille og derfor vil jeg benytte smalle forskallingsbrædder på 19x95 mm. men når jeg sætter et bræt op ad væggen og det støder til foroven og forneden, ja så er det et mellemrum ind til væggen i midten med ca 3-4 cm luft. 

2 spørgsmål til dette:

1) jeg har hørt at der findes noget nyt skum som fæster til alt og som man bla. kan bruge når man nemt skal have gipsvægge sat helt præcist. Jeg tænker at man så normalt vil sprøjte det på sine lægter og så skrue pladerne på indtil de er i lod med de andre, når skummen så hærder bliver de på plads. Vil jeg kunne bruge dette skum mellem min mur og forskalling, og findes det overhovedet?


2) man kan selvfølgelig sætte sin forskalling op med skruer og plugs eller de store karm anker skruer. Men findes der nogle "almindelige" skruer som kan skrues i en mursten? De karmskruer jeg kan finde er jo kæmpestore og lidt overkill synes jeg.

Spørg endelig hvis I fatter hat af hvad det er jeg mener. På forhånd tak!



1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS 

For det første ville jeg ikke sætte gipsplader op, og slet ikke når rummet i forvejen er lille. Men blot pudse væggen så det er lige. 

Men vælger du forskalling og plader, bør du skrue forskalling fast. 

Du skal så forinden have lavet en " spandfuld " mellemlæg stumper. Det er stykker på ca. 9 x 9 cm af noget krydsfiner eller lignende. Det skal helst være 4 - 5 forskellige tykkelser.  f.eks. nogle på 15  -  9  -  5  - 2  Men det er sådan set bare af noget materiale du har liggende. 

Det er nok lettest ved forskalling at bore med 8 mm metalbor i forskalling først. Når du så sætter dem op borer du igennem huller og direkte ind i muren med 8 mm murbor. Plugs skubbes igennem træet og ind i muren ved hjælp af skruen (og en lille dask af en hammer ) Når 1. og sidste bræt på en væg  er skruet fast øverst og nederst holder du lodstok på og den løsnes så du kan sætte passende stykke bagpå indtil de står i lod. Midt på kan du måle afstand til væg og putte dine stumper ind under inden du borer igennem det hele.

 Så kan du trække snor øverst og nederst imellem de 2 du har sat op, og derefter måle ind til væggen fra snoren Det tal minus dine 19 mm give så tykkelse på det mellemlæg du skal bruge. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis