Stikkontakter med Schuko jord til indmuring

Jeg er ved at lave nyt køkken og vil have Schuko jord i stedet for DS. Jeg har som forsøg købt et par LK OPUS 66 stikkontakter ( https://www.wattoo.dk/lk-opus-66-stikdaase-schuko-hvid-5417501155 ) og dertil hørende ramme men de stikker ret langt ud fra rammen synes jeg: https://www.dropbox.com/s/cs9s595mh4qjefv/IMG_20170919_103304.jpg?dl=0  Kender nogen til en elegant løsning på det? Findes der evt en højere ramme? Jeg har ikke selv fundet noget og Wattoo's tekniker siger at det er bare sådan det er og i øvrigt ikke første gang man ser den slags fra LK.

Jeg ville egentlig hellere bruge noget Fuga-agtigt men det kan jeg slet ikke finde noget af med Schuko jord.

Er det bare prisen man betaler for Schuko jord mon?

Alternativt er der noget Legrand Mosaic sjov (f.eks. https://www.elvvs-grossen.dk/stikkontakt-4-x-schuko-mj-hvid ) som der vist også fås indmuringsdåser til men den jungle har jeg ikke helt fundet vej igennem endnu...

Har nogen (gode) erfaringer med indmuring stikkontaker med Schuko jord?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Schuko har den store højde, for at sikre du ikke kan røre ved 230V benene under indstik/udtag af stikprop fra stikkontakt.

Du skal have fat i nogle andre pynte-rammer, de er højere end de traditionelle FUGA, for at få Schuko til at blive "plan med".

Igang med at afpudse dine tysk-kundskaber, og så ud på de tyske hjemmesider at lede efter schuko tilbehør/dåser/rammer/kontakter.

Min private (og arbejdsmessige) erfaring med Schuko er dog, at klemmerne på siden meget nemt bliver beskadet hvis bare man sætter stikproppen en lille smule skævt i, plus der er væsentlig større modstand ved af/i stikning/montering af stikproppen. Ja, det gør det nemmere at undgå montering af nye stik på diverse køkkenmaskiner lavet til EU (tyskland), men der er nu engang en ulempe ved dem, som du så selv har fundet en ud af flere ved.

Tredie mulighed er at du køber en stikdåse/forlængerledning med schuko, og så smider den i et "normalt" dansk 3-benet jord stik (ændre stik proppen på forlængeren, hvis den er færdigsamlet), så kan du bruge schuko, men have "almindelige" jord-stik i din installation.


 

På stikkontakter uden afbryder er det et lovkrav, at der er en fordybning på 6 mm for at undgå, at der kan opstå berøringsfare, når stikproppen sættes i. Så det kan du ikke undgå. Både Fuga og Opus og andre fabrikater har den fordybning, fordi det er et lovkrav. Hvorfor kan du ikke lide stikkontakterne med pindjord (det belgisk franske system) ? Det er det samme, der sidder inde bag ved. Den eneste forskel er, at der rager en jordpind ud.


fase

Nå, jeg har bestemt mig om. Det bliver Fuga med pind-jord. I grupper af 3 med sådan en svend her på: https://www.wattoo.dk/lk-fuga-soft-...me-3-modul

Hvis nogen skulle have samme idé og falde over tråden her, så kan pind-jord stikkontakterne *ikke* være i en normal indmuringsdåse. Det skal være den dybe model. Heldigvis har jeg kun sat en klynge op som så lige skal graves ud igen... 

Tak for svarene! :-)

Annonce

Pindjord er  selvfølgelig at foretrække frem for den aparte, forældede danske systemjord standard, som jeg ikke vil bruge til noget som helst. Der findes "rene schuko stikpropper på nogle apparater. derfor vil jeg foretrække schuko som det bedste valg. Der er i øvrigt mange fabrikater at vælge i mellem hvis der bruges eurodåser.


Jesper

Jesper Løvendahl, hvad er det, der er så forkert ved det danske system, som du ikke vil bruge til noget som helst. Bare for at få stillet min nysgerrighed. En god del af de schuko stikkontakter, der sælges, er af en så ringe kvalitet, at det ikke burde sælges. Men sålænge det er CE mærket, er det lovligt.


fase

Det der gør at jeg bekæmper det danske stikkontaktsystem kaldet dansk systemjord er at det ikke har udbredelse ud over DK. At der kan sættes universalstikpropper, schuko/  pindjord i en dansk stikkontakt ses desværre en alt for ofte. Dette er overtrædelse af sikkerhedsstyrelsens meddelelse nr1-11, som ophævede det tidligere forbud mod schuko stikkontakter. I denne meddelelse kræves det at der skal bruges en adapter når DK stikkontakter og universalstikpropper kombineres. Hvis denne adapter ikke bruges er  der ingen beskyttelse hvis et hp-fi relæ svigter. Da stort set alle apparater leveres med universalstik præmonteret, mener jeg at det højner sikkerheden at installere schuko eller evt. pindjord i stedet for Dansk (skrammel) standard stikkontakter. Der findes Schuko i mange forskellige kvaliteter og ikke mindst findes ca. 400 fabrikater. Jeg er enig med dig i at der findes noget dårligt EL materiel på markedet, men blandt de bedre forslag kan nævnes Opus fra LK, Norske ELKO, samt materiel importeret af Wexøe. 

Se i øvrigt artiklen på www.ing.dk fra 2014 Danske stikkontakter, en dyr tikkende bombe. Jeg vil glæde mig den dag der udstedes et forbud mod dette og andre dyre misfostre/ skrammelstandarder. Der findes lignende i GB, Italien, USA/ Canada og i Schweitz.


Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis