Luftmaskine i loft, fx. varmepumpe, varmegenvinding osv.

Kære venner,

I vores 177kvm et plans, fra 1934 udbygget efterhånden og nu toprenoveret med hulmursisolering, nye vinduer og masser af isolering under nyt beton gulv med vandbåren gulvvarme og ege parket. Vi har gas og nyt gasfyr.Vi har 7 værelser, 2 bad og et køkken.

Vi skal have nyt tag snart og idag oplever vi relativ meget kondens, jf. andet post.,

Ifm. nyt tag overvejer vi sådan en luftmaskine i lofte, fx.

-Luft/luft varme pumpe, ca. 10.000 kr, , fx. Panasonic NZ12SKE

-Varmegenvinding  og komfortvarme, ca, 18.000 kr, fx.  Nilan Comfort 300LR

- Luft til varme system fx. fra IVT


Kan jo umiddelbart se at det ikke er ret dyrt og man får tilskud til noget af det.. Hvordan træffer man et godt valg? Godt for komfort, energibesparelse, no kondens osv, ?

Anlæggene skal vel "bare" have strøm og kobles til fyret? Derudover skal vi have boret huller i loft til værelserne, isat armatur og hertil føres rør ned til gennem loft? Er det bare flexrør i loft eller skal det være af metal?

På forhånd tak for input.



kh. hilsen Mr. GDS 0
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu kan jeg jo kun svare ud fra mine egne referencer. I har nu et rimeligt isoleret hus (hvor meget på loftet?). I har ny varmeinstallation og nyt gasfyr. Samt en del kondens.

1) En luft til luft varmepumpe skifter IKKE luften, dvd den ikke hjælper på kondensen. Den giver opvarmning og er bedre egnet i et sommerhus eller hvis man måske har brændeovn og har brug for lidt mere varme i et afgrænset område.

2) Et ventilationsanlæg med genvinding skifter netop luften og sørger netop gennem en varmeveksler for at holde det meste af varmen igen til opvarmning af den friske luft der bliver blæst ind. Da den ikke kan holde varmen 100 procent tilbage vil indblæsning luften være 1-2 grader koldere. Det kan så modvirkes ved at montere en varmeveksler der tilsluttes fyret. Et sådant anlæg kan også indbygges med en varmepumpe så anlægget kan bruges til opvarmning, men så er det også en anden pris plus at I jo så skal skrue ned for den nye gulvvarme. Der skal altid anvendes glatte rør (metal eller plast) da flexslanger har alt for stort tryktab. Og der skal indsættes et passende antal lyddæmpere. Et sådant anlæg kan monteres efter to principper, enten indblæsning/udsugning i hver eneste rum eller hvor man har indblæsning i de rene rum (stue og værelser) og udsugning i badeværelser m.m.  Ville selv foretrække det første. Man kan sagtens selv installere et sådant anlæg. Dog skal det indreguleres og der ville jeg nok søge prof hjælp. Husk at ALLE rør på loftet skal isoleres og det er ikke bare med 50mm men med mindst lige så meget som du har på loftet ( 300mm eller mere).

3) Her er vi jo ude i noget hvor du vil smide dit nye gasfyr ud. Tror jeg ikke umiddelbart er rentabelt. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 19-09-2017 11:56:27

Nu kan jeg jo kun svare ud fra mine egne referencer. I har nu et rimeligt isoleret hus (hvor meget på loftet?). I har ny varmeinstallation og nyt gasfyr. Samt en del kondens.

1) En luft til luft varmepumpe skifter IKKE luften, dvd den ikke hjælper på kondensen. Den giver opvarmning og er bedre egnet i et sommerhus eller hvis man måske har brændeovn og har brug for lidt mere varme i et afgrænset område.

2) Et ventilationsanlæg med genvinding skifter netop luften og sørger netop gennem en varmeveksler for at holde det meste af varmen igen til opvarmning af den friske luft der bliver blæst ind. Da den ikke kan holde varmen 100 procent tilbage vil indblæsning luften være 1-2 grader koldere. Det kan så modvirkes ved at montere en varmeveksler der tilsluttes fyret. Et sådant anlæg kan også indbygges med en varmepumpe så anlægget kan bruges til opvarmning, men så er det også en anden pris plus at I jo så skal skrue ned for den nye gulvvarme. Der skal altid anvendes glatte rør (metal eller plast) da flexslanger har alt for stort tryktab. Og der skal indsættes et passende antal lyddæmpere. Et sådant anlæg kan monteres efter to principper, enten indblæsning/udsugning i hver eneste rum eller hvor man har indblæsning i de rene rum (stue og værelser) og udsugning i badeværelser m.m.  Ville selv foretrække det første. Man kan sagtens selv installere et sådant anlæg. Dog skal det indreguleres og der ville jeg nok søge prof hjælp. Husk at ALLE rør på loftet skal isoleres og det er ikke bare med 50mm men med mindst lige så meget som du har på loftet ( 300mm eller mere).

3) Her er vi jo ude i noget hvor du vil smide dit nye gasfyr ud. Tror jeg ikke umiddelbart er rentabelt. 

Takker - Huset er udbygget over 4 omgange. Det nye værelser har nok kun 200mm loft isolering og den gamle del har  nul loftisolering. Det vil jo gøre bod på ifm. nyt tag, hvor vi nok vil etablere min. 300 m loftisolering. 


1. Så varmepumpe kan ikke betale sig i en stor helårsbolig?

2. Et ventilationsanlæg med genvinding -  Skal rørene ligges inde i loftisoleringen eller rage over loftisoleringen? Det er vel dyrest et etablere IND og UD i alle rum, vi har 7 rum ift. kun UD i BAD og IND i resten?

Dvs. varmegenvind anlæg: 18000 kr

Rør til 7 værelser, 2 bad og et køkken: Estimat? Er plast eller metal bedst eller billigst?

Lyddæmpere: Estimat?

Varmeveksler på fyr: Estimat?

Hertil arbejdsløn? 

Er der tilskud til Et ventilationsanlæg med genvinding ?


På forhånd tak!



kh. hilsen Mr. GDS 0

Dit kondens problem er pga. for lidt udluftning/udskiftning af luft.


luft/luft er der ikke tilskud til, og det er mere som en lille ekstra varme kilde, f.eks. før man starter det store anlæg (gas-fyr m.m.) i efteråret, og at man kan lukke det store anlæg ned lidt før i foråret.

Luft/vand kan du få tilskud til, men det flytter bare udgiften fra gas til el, og her skal du nok regne med en 6-8000kWh ekstra på årsbasis kontra dit gas-fyr.
Det har samme fordel som luft/luft mht. forår og efterår, men det kan have problemer med at levere nok energi i slemme vinter måneder (koldere end minus 15), hvor gas-fyret så skal igang igen alligevel.

Varme genvindings anlægget er klart anbefalelses værdigt. Det hjælper på dit fugt problem, samtidigt med du genbruger energien i din luft når/imens du ventilerer, kontra "vindues ventilation".
Det kan samtidigt have bi-virkning af du ikke skal bruge så meget energi på gas-fyret, men får lidt større el-regning. Alt efter hvilken model du vælger, så kan du også få kompressor køling/opvarmning til at forbedre luft-kvaliteten/komforten, så som sommer køling ligefrem.
Vand baseret varme flader i ventilationen vil hjælpe også, men flytter bare energi tilførslen fra gulve til luft-anlægget.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis