Hjælp til aftapning og påfyldning af vand

Hej

Da fyringsæsonen nærmer sig besluttede jeg at teste varme systemet i vores nykøbte hus. Alt gik næsten smertefri undtaget en utæt ventil til gulvvarmen i badeværelset. Jeg havde faktisk tænkt på at skifte den ud til en termoventil.


Selve ventilen kan jeg godt skifte, men jeg blev lidt i tvivl om aftapning og påfyldning af gasfyret. Sådan ser systemet ud:


Så vidt jeg ved skal jeg slukke for pumpen (jeg slukker fyret da de er med indbygget pumpe), tilslutte en vandslange på bunden af returløbet (til højre på det sidste billede) og før den anden ende til en afløb, åbn termostater (og evt. luftskruer) og vent inden vanden er løbet ud. Bonus spørgsmål - det kan godt være at jeg tager fejl, men hvis jeg lukker for alle termostater kan jeg så kun fjern vanden fra rørene til radiatorerne sådan at jeg behøver ikke fjerne så meget luft ud af systemet bagefter (da vanden vil blive i radiatorerne)?


Hvordan påfylder jeg vand bagefter? Selvfølgelig skal jeg skrue luftskruerne og hanen jeg hår åbnnet ved aftapning. Umiddelbart ser det ud at jeg skal åbne hanene på de to ende af den hvide slang (billede 2) under varmtvandsbeholderen men jeg er lidt i tvivl. 


Jeg håber at jeg har ikke skrevet noget fuldstændigt forkert :)

Hej Da fyringsæsonen nærmer sig besluttede jeg at... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ps. Hvis du gemmer den beskyttelses hætte som følger med ventilen så kan du jo altid sætte den på igen og bruge ventilen manuelt.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Tak fordi du nævnte det Jeg tænkte det samme men var lidt i tvivl om det ville fungere på den måde.

Lige nu er jeg på jagt efter deler og kan derfor bruge lidt hjælp med en dobbelt tjek af listen.

1. Den lige rør fra T stykket og op til radiator ventilen er lidt bøjet. Derfor vil jeg gerne skifte den. Den måler 400mm fra gevind til gevind (selve gevindet er ca. 15-17 mm). Ved I om dem som bliver solgt som 400mm er med eller uden gevindet?

2. Vinklen som sidder ved gulvvarme ventilen - er det en alm. vinkel eller kan jeg også bruge en radiator forskruning? Hvis det er en alm. vinkel så skal jeg bruge noget til at samle muffe enden med ventilen?

3. Som sagt min gamle ventil har en byggelængde på ca- 60-62mm og når jeg sammenligner med den RA-N ventil jeg har så er den ca. 5mm længere. Jeg kunne ikke finde byggelængden på de fleste ventiler på VVS hjemmesiderne, men burde de ikke være ens?

Mål på ventiler både ligeløb og vinkel er vist i det datablad, der henvises til i mit indlæg. Lige rør bliver solgt i f-eks. 400 mm, og der kan være skåret gevind i en eller begge ender. Om der er gevind eller ej på røret har ingen indflydelse på længden.


fase

Lykkedes det dig at finde en ventil der passer? Jeg står i samme situation, skal skal også udskifte en gammel manuel ventil til en med termostat. Jeg skal bruge en ligeløbsventil ½" på 85-90 mm, men det findes ifølge billigvvs ikke... 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jem&fix og sikkert andre har nogle fittings med ind- og udvendigt gevind (spidsmuffe 1/2" x 1/2") i længder fra 16 mm og op. Det har jeg brugt for at få byggelængden til at passe. 


fase
Annonce

Så synes jeg bedre om en "haneforlænger". De fåes i byggelængde 10, 15, 20, 30 og 40 mm. Du kan købe hos f.eks VVS-eksperten.


Søren O

De ligner mistænkeligt, dem jeg henviser til hos jem&fix.


fase

Jamen bare du kalder dem "haneforlængere", så er vi enige. 

En spidsmuffe er en muffe med ind- og udvendigt gevind, typisk med forskellige diametre.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis