Arbejdsbord projekt

Har her i weekenden isoleret mit skur og malet det hvidt, da det skal blive mit nye hobbyrum.
Og skal i den forbindelse have et arbejdsbord derude på 185 cm langt, og 60 cm bredt.

Overvejer Acacia hårdttræsbordplade, men er i tvivl om hvordan jeg skal sætte det op.
Det er et lille skur på 6 kvm, så bordpladen kommer til at gå fra væg til væg i den ene ende af skuret.

Så tænker at fastgøre det til vægen med vinkelbeslag.
Skulle gerne kunne sidde ved bordet og evt have en skuffereol samt et par opbevaringskasser under bordet, så konstruktionen skal helst ikke lukke for meget af.
Men jeg har aldrig lavet sådan noget før, og ved faktisk ikke en bjælde om det.

Men tænker at vinkelbeslag ikke kan holde bordet alene.
Nogle bud?

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg skal selv til at sætte et lignende arbejdsbord op i vores garage, som også skal gå fra væg til væg. Min plan er at sætte nogle regler fast på endevægen og siderne, som bordpladen kan hvile på. Evt. understøttet af et bordben eller to, hvis det kommer til at virke lidt for vakkelvorn. 

Havde også tænkt på at supplere med et T-jern i forkanten i stedet for bordben, men syntes det er for dyrt.


Morten

Det er sjovt du nævner det, for jeg gik selv og tænkte på evt regler på vægen lige inden jeg tjekkede min mail og så dit svar.

Tænker du metal bordben?
Regner med at sætte mit arbejdsbord i 85 cm højde, tænker at det ville give mig mulighed for både at kunne stå op og sidde ned uden at det er for lavt eller højt. 

Det med T-jern er ikke en tosset ide, men det bliver nok kun hvis jeg finder noget brugt.
Håber at kunne få hele arbejdsbordet sat op for max 600 kr.

Havde endda overvejet at købe et gammelt spisebord i massivt træ til 200 kr brugt, og bare tage pladen derfra og skære til, og spare min 300 kr på den måde.

Jeg tænkte faktisk bare at bruge et stykke regle til bordben også.  

Højden kommer også lidt an på din højde. Jeg regner udelukkende ved at stå ved mit bord, så jeg sætter det lidt under albuehøjde. Jeg skal have plads til nogle kasser under bordet til diverse skrammel, så ville ikke komme til at sidde godt ved det alligevel.

Måske kan du udtænke en hæve/sænke funktion?


Morten

Hvorfor ikke bare en af de billige laminatbordplader? 250 kr. i Silvan og 299 kr. I jem og fix for en som er 3 mm tykkere. Regler på alle 3 vægge vil være perfekt. Et ben ca. under midten i fronten, vil også afhjælpe fremtidige problemer, men hvis det ikke er muligt, kan man sætte en sarg under af træ. Det har man gjort under alm. borde i masser af år, for at undgå at de falder sammen på midten. Jo højere sargen kan være, jo stærkere vil den være. Man kan evt. trække den et godt stykke ind, så de ikke syner så meget. Jeg kunne forestille mig, at et bræt på ca. 25x100 mm ville være nok. Det skal monteres, så det står på højkant. Skruerne i sargen kan evt. undersænkes ca. 50 mm, så man ikke skal bruge alt for lange skruer, og det vil virke fint alligevel.


Kurt B. Andersen

Jeg har lavet mit bord af lægter og OSB plader, som var i overskud da jeg lavede tag...
Kanter er gamle fejelister i plast, og så har pladen fået 3-4 gange skibslak.
Og det er netop lavet med en lægte på væggen, sarg og ben, som gør det massivt og holdbart.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Mange tak for jeres input alle sammen.
Jeg endte med at købe en bordplade i massivt træ (eg) og sætte op med regler under til at støtte yderligere.
Den sidder hvert i fald fast, for vi kunne sidde 2 grandvoksne mænd oven på den uden den så meget som knirkede.
Bordpladen blev sat i 85 cm højde.

Men pladen er ubehandlet træ.
Så hvad gør jeg så? Olie?
Det er jo et arbejdsbord, så hvor meget er det nødvendigt at gøre ud af det vedr behandling?

Jeg ville nok give den lak. Husk at give på begge sider så den ikke slår sig. Du kan også give den olie, men det er mindre slidstærkt. Men da det jo også er et arbejdsbord, så er det vel lidt ligemeget. Den kunne jo også bare stå ubehandlet og få patina.


Morten

Jeg ville helst undgå lak, af den simple årsag at jeg hader at arbejde med lak.
Men hvad for noget olie? Hvis det står ubehandlet og tørt, er det så ikke ligesom med terrassebrædder at træet med tiden flækker?
Kan alm solsikkeolie gøre det? Eller skal det have noget kemikalier?

Men self, hvis lak er bedst. Og skulle jeg ende med at give den lak.
Hvad menes der med at den slår sig, hvis den ikke får på begge sider?

Sådan en bordplade koster spidsen, så vil nødig dumme mig. Defor mange spørgsmål.

Hvis du kun forsegler den ene side af pladen, eller 5 af de 6, kan der trække fugt ind stille og roligt fra den/de sider der ikke er forseglet (f.eks. med lak), og så udvider træet sig i den side det har fået fugt, og stille og roligt vil den ene side blive længere end den anden, og så "slår" pladen sig.

Worst case kan din plade udvide sig så meget, at den skubber dine vægge fra hinanden, og vælter skuret.... Så det er vigtigt du har lavet tilpas med luft i enderne, og så skal du have lakkeret hele dyret, inden du sætter det fast, og evt. "lukke efter" med en gang lak på lægterne under, når du har skruet pladen fast.


 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også